Nemáte žiadne položky vo vašom nákupnom košíku.

Vyskúšajte
10 tipov pre zdravšie telo

10 tipov pre zdravšie telo

Prečítajte si týchto 10 tipov, ktoré jednoznačne prospejú Vášmu zdraviu aj postave.

1) Spoznajte nové spôsoby a možnosti prípravy jedla

Aj Vám sú najbližšie 3 základné spôsoby prípravy jedla a to varenie, pečenie a vyprážanie? Keď sa však rozhodnete dávať pozor na to, čo budete jesť, mali by ste zároveň dbať aj na to, akým spôsobom budete jedlo pripravovať tak, aby nestratilo všetky vitamíny a minerály. Dajte si tú námahu a prečítajte si niečo o varení na pare, bez oleja, o správnom grilovaní, zapekaní a podobne. Možno napokon prídete na to, že takto pripravené jedlá sú nielen zdravšie, ale ešte chutnejšie ako tie, ktoré ste robili “tradičným” spôsobom. Za zmienku určite stojí aj kvalitný riad – dnes sú na trhu úžasné “zdravé” panvice, na ktorých môžete variť bez oleja či tuku alebo grilovať bez toho, aby vznikali škodlivé výpary. Vyberte sa do kníhkupectva alebo prehľadajte internet a určite nájdete celé kuchárske knihy s tipmi na zdravé varenie na pare alebo grilovanie a podobne.

 

2) Nájdite si nové spôsoby cvičenia

Ak si sľubujete, že budete chodiť pravidelne 2-3x do týždňa na aerobik alebo do posilňovne, s najväčšou pravdepodobnosťou Vám toto predsavzatie nevydrží. Pokiaľ nie ste vášnivý návštevník fitka alebo aerobiku (čo asi nie, lebo to by ste tam už dávno chodili), tieto druhy cvičenia Vás unudia k smrti. Lepším riešením je preto vybrať si 1-2 druhy cvičenia a tie pravidelne striedať. Samozrejme, malo by to byť niečo, čo Vás bude zároveň baviť. Porozmýšľajte, čo by ste chceli cvičením dosiahnuť – chcete schudnúť alebo si len zlepšiť kondičku a rozhýbať telo? Podľa toho vyberajte aj druhy športovania.

 

3) Skúste beh – aj v zime

Takmer vždy počas zimy viditeľne klesne počet tých, ktorí športujú vonku a naopak, telocvične a fitness centrá sa v tomto ročnom období zaplnia. Platí to aj o bežcoch, ktorí vymenia vonkajšie športoviská za bežecký pás v telocvični. Áno, je pravda, že v zime je nám chladnejšie aj vtedy, keď sa hýbeme, ale to nie je dôvod na to, aby sme prestali športovať na čerstvom vzduchu. Iste, netvrdíme, že by ste mali behať aj v daždi a vo veľkom mraze, ale pokiaľ nie je vyslovene zlé počasie, choďte si zabehať. Nezabudnite na teplé oblečenie a kvalitnú obuv. Športovanie na čerstvom vzduchu prospeje Vašej postave, dobrej nálade aj imunite!      

 

4) Nájdite si šport, ktorý je zároveň zábavou

Ak ste športový typ a počas leta neviete, čo skôr, lebo Vás baví plávanie, beh, volejbal, tenis, basketbal, futbal a podobne, bola by veľká škoda, keby ste sa nechali obmedziť týmto studeným ročným obdobím a zostali sedieť doma pred televíziou! Porozmýšľajte, ktoré z Vašich obľúbených letných aktivít sa dajú vykonávať aj v zime. Zavolajte kamarátom, nájdite si partiu a začnite športovať opäť. Ak sa počas športovania zároveň zabavíte s ľuďmi, ktorých máte radi, bude to absolútne ideálna kombinácia. A určite nebude nikomu vadiť, ak si po cvičení zájdete na drink alebo do kina.

 

5) Vaša strava by mala byť čo najpestrejšia

Kým v lete skúšame nové chute, jeme veľa čerstvého ovocia a zeleniny, v zime je to horšie – často skončíme len pri zemiakoch. Je to aj Váš prípad? Ak bude Váš jedálniček monotónny, veľmi rýchlo skĺznete do pokušenia dať si niečo sladké alebo slané – akúkoľvek nezdravú maškrtu. Všetci však dobre vieme, že stravoavť sa pestro nie je vôbec jednoduché, najmä ak sme zamestnaní ľudia, ktorí nemajú veľa času na nakupovanie a varenie. Riešenie však existuje a volá sa: plán. Dajte si tú námahu a pripravte si na začiatku týždňa aspoň orientačný plán toho, čo by ste mohli navariť. Nakúpte si všetky suroviny naraz, aby ste ich mali doma poruke a ak treba, pripravte si vopred aj recepty, podľa ktorých budete variť. Takto sa zbavíte stresu z toho, že neviete, čo navariť alebo že doma nebudete mať suroviny, ktoré potrebujete. Zároveň budete mať rozmanitú stravu, čo sa prejaví aj na Vašom zdraví a postave.

 

6) Nepreháňajte to s cvičením

Ak ste sa ešte na začiatku roka rozhodli, že budete cvičiť, lebo chcete za každú cenu schudnúť, na jdnej strane je to super, ale na druhej by ste si mali dať pozor. Ak to preženiete a budete cvičiť za každú cenu, môžete si ublížiť! Možno je Vaše telo na prílišnú záťaž nepripravené (najmä ak ste už dlhšiu dobu vôbec necvičili), staré, slabé a podobne. Nepreceňujte sa – s cvičením vždy začínajte pomaly a až po niekoľkých dňoch či týždňoch pridávajte na intenzite a náročnosti. Nikdy nezabudnite na strečové cvičenia pred a po samotnom cvičení.

                              

7) Nemiešajte televíziu a jedlo

Sľúbte si, že pri televízii nebudete nikdy jesť. To je asi jedno z najrozumnejších a najlepších predsavzatí, ktoré si môžete dať a pomôcť svojmu zdraviu. Už samotné dlhé sedenie pred televízorom nie je zdraviu prospešné a ak k tomu ešte pridáte chrumky, čipsy, čokoládu alebo slané oriešky, naozaj si škodíte. Pri pozeraní televízie sa náš mozog úplne zameria na to, čo vidíme a počujeme a preto vôbec nevnímame, že náš žalúdok je už dávno plný. Stále sa napchávame drobnosťami, ktoré nám vôbec netreba. Často sa stane, že sa precitneme až vtedy, keď je miska od lupienkov prázdna. Ak teda pozeráte telku, nejdzete. Dajte si pred seba niečo na pitie alebo nakrájané ovocie a zeleninu.

 

8) Navštívte lekára

Patríte k ľuďom, ktorí idú k lekárovi až vtedy, keď sú chorí alebo keď nemajú iné východisko? Návšteva lekára aj vtedy, keď sa cítite úplne zdraví, má mnohé výhody. Lekár Vám urobí preventívnu prehliadku, na ktorej môže včas zistiť niektoré začínajúce ochorenia a hneď na začiatku ich vyliečiť. Na základe bežných testov Vám dokáže povedať, ako ste na tom s nadváhou, tukom v krvi či s cholesterolom – a to sú samé prospešné informácie. Nezabúdajte, že prevencia je to najlepšie, čo môžete pre svoje zdravie urobiť! 

 

9) Stanovte si cieľ

Ak viete, prečo robíte danú vec, čo ňou chcete dosiahnuť, je to polovica úspechu. Stanovte si preto presný a jasný cieľ – o čo Vám ide. Podľa toho si môžete naplánovať postupy, akými svoj cieľ dosiahnuť a nebudete len tak bezcieľne tápať a skúšať všetko možné, čo Vám príde pod ruku. Ak sa napríklad rozhodnete, že sa v lete prihlásite na maratón, začnite už teraz trénovať. Stanovte si rozpis tréningov, upravte stravu, nájdite si parťáka alebo kondičného trénera, ktorý Vám pomôže s prípravami. Všetko treba robiť premyslene a bez zhonu.

                    

10) Znížte príjem kalórií o polovicu

Ste fanúšikom fast-food jedál, zmrzliny, čokolády, zákuskov a podobných prehreškov voči zdravej strave? Musíte si uvedomiť, že tieto “lahôdky” majú extrémne zlý dopad na Vaše telo a zdravie. Je hlúposť myslieť si, že sa ich navždy vzdáte, ale skresať ich príjem na polovicu, to už je reálnejšie. Máte radi pizzu? V poriadku, najbližšie, keď si ju budete dávať, zjedzte len polovicu, nie celú a dajte si k nej zeleninový šalát. Máte radi kopcovitú zmrzlinu so šľahačkou? Dajte si jeden kopček s ovocím. Takýmto spôsobom sa nemusíte úplne vzdať svojich obľúbených maškŕt a zároveň urobíte niečo dobré pre svoje telo. Ak znížite príjem kalórií o polovicu, veľmi rýchlo sa to prejaví na Vašej postave, ale aj na celkovom dobrom pocite zo seba samého. Tak do toho, držíme palce!