Nemáte žiadne položky vo vašom nákupnom košíku.

Vyskúšajte
11 vecí, ktoré by ste mali vedieť o prechladnutí

11 vecí, ktoré by ste mali vedieť o prechladnutí

Raz za rok sa to stane asi každému z nás – kýchame, tečie nám z nosa a cítime sa pod psa: sme prechladnutí a máme nádchu. Možno si myslíte, že o prechladnutí viete všetko a nemôže Vás už nič prekvapiť – no možno sa mýlite! Prečítajte si 11 skutočne zaujímavých faktov o bežnom prechladnutí, ktoré ste doteraz pravdepodobne nepočuli.

Nádcha prepukne zhruba 48 hodín po nakazení Cítite v hrdle to staré známe škriabanie a Váš nos je čoraz viac upchatý? Porozmýšľajte, kde ste boli pred 48 hodinami – s najväčšou pravdepodobnosťou ste totiž nádchu chytili vtedy. Odborníci tvrdia, že vírusom trvá zhruba 2 dni, kým sa v našom tele rozmnožia a začnú šarapatiť v dutinách a slizniciach. Až po 48 hodinách od nakazenia teda pocítime prvé príznaky prechladnutia. Po tejto dobe sa už v podstate nedá zabrániť tomu, aby sa nádcha rozvinula v celej svojej kráse. Avšak vždy je dobré vedieť, čo nám ju vyvolalo, aby sme sa jej vedeli do budúcna vyvarovať a dať si na ňu väčší pozor.

Obávate sa, či ste nechytili niečo horšie ako len obyčajnú nádchu? Hoci je veľmi ťažké predvídať, ako sa bude Vaša nádcha vyvíjať a či sa zvrhne do iného ochorenia, odborníci sa zvyčajne riadia nasledujúcimi pravidlami:

  • Ak nemáte vysokú teplotu, pravdepodobne máte len nádchu.
  • Ak sa Vám výrazne zvýši teplota, čo môže nastať v priebehu niekoľkých minút, je možné, že ste chytili vážnejšie ochorenie ako len nádchu a prechladnutie.

 

Zostať v posteli nie je vždy najlepším liekom Aj keď sa všeobecne vie, že najlepším liekom pri prechladnutí je odpočinok a relaxovanie v posteli, úplne sa vyhýbať fyzickej aktivite vôbec neprospieva našej imunite. Samozrejme hovoríme o stave, kedy sa nádcha ešte len začína a pociťujeme prvé, slabé príznaky. Mnohé štúdie dokázali, že čo i len malá fyzická záťaž je účinným liekom na nádchu a prechladnutie. Zabudnite sa domácu lekárničku plnú liekov na posilnenie imunity či zníženie teploty a radšej si namiesto nich kúpte poriadne tenisky na behanie! 

Štúdie dokázali, že najlepším bojovníkom proti nádche a prechladnutiu je pravidelná športová aktivita – ideálne 5x do týždňa. Neľakajte sa, neznamená to, že musíte každý deň zabehnúť maratón – stačí si 5x do týždňa dopriať rýchlejšiu chôdzu (aspoň 30 minút). Je to dosť na to, aby bol náš imunitný systém silný a aby si poradil so škodlivými vírusmi. Začnite hneď dnes a uvidíte, že najbližšiu chrípkovú sezónu nestrávite v posteli s teplotou!

Nedostatok spánku nahráva nádche a prechladnutiu Koľko hodín ste spali túto noc? Bolo to menej ako 7? Ak ste spali menej ako 7 hodín, ste3x viac náchylnejší na prechladnutie! Dbajte na to, aby ste spávali viac a aby ste spávali v posteli – spánok v aute, či zaspávanie počas cestovania do práce sa neráta. Je dokázané, že vírusy sa ľahšie chytajú na ľudí, ktorí spávajú málo a nekvalitne, avšak tí, ktorí si pravidelne doprajú aspoň 7 hodín spánku, majú oveľa silnejší imunitný systém a lepšie odolávajú bežným ochoreniam.

Ako si zabezpečiť kvalitný, zdravý spánok?

Odstráňte zo spálne všetky rušivé podnety – napríklad televízor alebo počítač či nočnú lampu. Všetky takéto veci môžu narušiť Váš spánkový cyklus. Ak ani potom nebudete môcť zaspať alebo sa budete každú chvíľu prebúdzať, neležte zbytočne v posteli, ale vstaňte a choďte do inej miestnosti. Robte niečo, čo by Vás mohlo unaviť – čítajte, lúštite krížovku a podobne. Je dôležité, aby si Váš mozog zapamätal, že spálňa  je miesto, kde sa iba spí. Preto v nej nerobte žiadne iné činnosti.  

Aj tak máte problém so spánkom? Dbajte na to, aby ste mali dostatok fyzickej aktivity – ak bude Vaše telo unavené, ľahšie a rýchlejšie zaspíte.

Od pohára pomarančovej šťavy nečakajte zázraky Čo robíte ako prvé, keď začnete pociťovať príznaky nádchy a prechladnutia? Mnohí z nás si dajú vitamínovú bombu – pijú pomarančovú alebo citrónovú šťavu a myslia si, že keď sa nadopujú vitamínov C, pomôže im to. Chceli by sme príliš veľa. Mné z najnovších štúdií dokázali, že vitamín C nevplýva na to, či sa nám nádcha zhorší alebo či sa stratí. Nepotvrdilo sa ani to, že má vplyv na to, ako dlho sa budeme z nádchy liečiť.

Ste sklamaní? Možno, ale vitamín C aj napriek tomu nezavrhujte! Ak prežívate stresové obdobie alebo ste vystavení zvýšenej fyzickej záťaži, Vaše telo Vám bude za poriadnu dávku vitamínu C určite veľmi vďačné! Pamätajte tiež na to, že pravidelná denná dávka vitamínu C znižuje riziko nádchy až o 50%.    A ako do tela dostať čo najviac vitamínu C? Všetci dobre vieme, že vitamín C sa nachádza predovšetkým v pomarančoch, citrónoch a ďalšom citrusovom ovocí, ale obsahuje ho aj papaya, brokolica, paradajky, červená paprika a kiwi. Tak sa do nich zahryznite a vychutnajte si ich s pocitom, že robíte dobrú vec pre svoje zdravie! 

Zázračný liek na nádchu existuje! Už ste pravdepodobne počuli o rastlinke s názvom echinacea – má krásny ružový kvet, ale predovšetkým je známa ako obrovský posilňovač imunity. Najnovšie štúdie vedcov potvrdili, že echinacea je niečo ako malý zázrak v boji proti obyčajnej nádche a prechladnutiu. Jeden z testov potvrdil, že pravidelné užívanie echinacey znižuje riziko vzniku nádchy až o 50%. Navyše pacienti, ktorí už mali nádchu a užívali počas nej echinaceu, sa z ochorenia zotavili o 1 a pol dňa rýchlejšie ako pacienti, ktorí ju neužívali.

 

Nádcha môže byť príčinou Vašej nadváhy a priberania Naozaj môže byť nádcha zodpovedná za kilečká navyše? Vedci tvrdia, že áno! Môže to znieť neuveriteĺne, ale vedci potvrdili, že našli súvis medzi vírusom, ktorý spôsobuje nádchu a prechladnutie a priberaním na váhe u detí. Ešte sa však nepotvrdilo, či je priberanie spôsobené len týmto vírusom a ako presne vplýva nádcha na nárast hmotnosti. Aj to však môže byť pre niekoho dobrým dôvodom na to, prečo si dávať pozor na svoje zdravie počas celého roka a vyhýbať sa prechladnutiu!

Nádcha v skutočnosti nie je príliš nákazlivá Často počúvame, že nádchou nás môže nakaziť hocikto, kto ju má a stačí na to krátky kontakt – napríklad len podanie ruky. Je skutočne nádcha taká nákazlivá?

Vôbec nie! Vedci dokonca zistili, že je veľmi zriedkavé, aby sa infekcia šírila medzi ľuďmi v jednej miestnosti. Väčšinou ju chytíme pri dlhodobom kontakte s chorým – napríklad v rodine, rodičia od detí alebo deti sa nakazia od rodičov. Nakazenia sa teda nemusíme nijako extrémne obávať ak sme s chorým človekom len krátko.