V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

16 tipov pre dobrý spánok a pokojnú noc

Niekedy stačí maličkosť, aby sa náš život zlepšil a skvalitnil. To isté platí aj pri spánku – stačí zmeniť drobné návyky a vyspíte sa do ružova ako bábätko! Malé zmeny v spálni alebo rituály pred spaním Vás dokážu perfektne...

Niekedy stačí maličkosť, aby sa náš život zlepšil a skvalitnil. To isté platí aj pri spánku – stačí zmeniť drobné návyky a vyspíte sa do ružova ako bábätko! Malé zmeny v spálni alebo rituály pred spaním Vás dokážu perfektne upokojiť a postarajú sa o hlboký, zdravší spánok.

Napriek tomu, že spánok je základná biologická potreba nášho organizmu, niekedy s ním naozaj môžeme mať problémy. Ponúkame Vám niekoľko jednoduchých tipov, vďaka ktorým sa ráno zobudíte svieži a oddýchnutí. Vyskúšate?

Užitočné návyky, ktoré Vám zabezpečia zdravý spánok:

  • Snažte sa každý deň cvičiť alebo si doprajte aspoň rýchlejší pohyb po vonku – hoci len obyčajnú prechádzku.
  • Nepite kávu po 19.00!
  • 1 hodinu pred spaním sa vyhnite všetkému, čo si vyžaduje mimoriadnu sústredenosť a pozornosť. Písať adresy na obálky je ok, ale analyzovať nejaké pracovné veci alebo príliš riešiť svoje vzťahové problémy, to si nechajte na ráno.
  • Prispôsobte teplotu v spálni tak, aby bola trochu nižšia ako v ostatných miestnostiach Vášho bytu.
  • Dbajte na to, aby ste mali v spálni čo najväčšiu tmu. Prieskumy dokázali, že akékoľvek svetlo, aj keď len slabé svetielko z digitálnych hodín, môže spôsobiť narušenie spánkového cyklu.
  • Taktiež sa neodporúča mať v spálni zrkadlá, v ktorých sa odráža nábytok alebo aj Vy, ležiaci v posteli. Ak máte v spálni zrkadlá a nechcete ich odstrániť, pred spaním ich zakryte dekou alebo osuškou.
  • Snažte sa vždy udržiavať spálňu čistú a upratanú. Ak bude okolo Vás kopa vecí, nikdy sa dostatočne neuvoľníte a neoddýchnete si.

Ak spánok neprichádza:

  • Snažte sa dýchať čo najpomalšie a najhlbšie ako viete.
  • Ak Vám stále behajú po rozume myšlienky a starosti (plánovanie dovolenky, nákupy, práca, ktorá Vás na druhý deň čaká a podobne) – napíšte si všetko, čo máte na rozume na papier. Papier znesie všetko a keď sa Vaša myseľ zbaví toho, čo ju znepokojuje a zamestnáva, rýchlo a ľahko zaspíte.
  • Natrite sa telovým mliekom. Nielen že vyživí Vašu pokožku, ale zároveň Vás ľahko osvieži, dodá príjemnú vôňu a pomôže uvoľniť sa.
  • Ak Vám je v posteli zima, dajte si na nohy ponožky.
  • Pomaly, ale dôsledne sa v posteli ponaťahujte, doprajte svojmu telu strečing.
  • Pred spaním sa odporúča vypiť niečo teplé. Navodí Vám to pokoj, teplo a relaxáciu.
  • Ponaťahujte si prsty na nohách – môžete tak uvoľniť reflexné body, vďaka ktorým sa Vaše stuhnuté a napäté svaly upokoja a Vaše telo pocíti potrebnú úľavu.
  • Povedzte sám sebe: “Och, teraz musím vstať!”. Predstavte si, že je ráno, práve ste vypli budík a musíte sa začať chystať do nového dňa. Táto predstava mnohým pomáha, lebo si uvedomia, ako dobre im je v posteli a aký je to skvelý pocit, že ešte môžu leňošiť. Navodí nášmu telu pocit únavy a spánok sa dostaví o pár minút.
  • Využite čas, kedy nemôžete spať: Vaša dočasná nespavosť môže byť príležitosťou na to, aby ste urobili niečo, na čo ste doteraz nemali čas (zaplaťte účty cez internet, upracte si knihy na poličke alebo roztrieďte oblečenie v skrini a vyhoďte to, čo už nenosíte). Unaví Vás to a navyše na druhý deň sa zobudíte s úžasným pocitom, že ste večer stihli urobiť niečo, čo možno odkladáte už celé týždne!