V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

3 jednoduché tipy, ktoré raz a navždy zlepšia Váš spánok

Problémy so spánkom berieme väčšinou na ľahkú váhu – kým nezačnú trápiť aj nás. Ak nespíte dostatočne veľa, prejaví sa to vo všetkých oblastiach Vášho života: na celkovej pohode, v práci, vo vzťahoch aj na zdravotnom stave. No vedzte, že zmeniť kvalitu svojho spánku je veľmi jednoduché - stačí dodržiavať nasledovné tipy...

Pred spaním sa utíšte a upokojte

To sa ľahko povie, ale ťažko spraví, vieme – no holým faktom je, že veľká časť ťažkostí so spánkom je spojená so stresom. Aby sme to zjednodušili: nemôžete zaspať, pretože ste v strese a rozmýšľate nad toľkými vecami...

Prečo sa to deje?

Nuž, stres je niečo, čomu sa väčšina z nás v modernej dobe nedokáže vyhnúť- a má desivý dopad na naše životy. Okrem iného môže spôsobiť problémy so spánkom, a to bez ohľadu na to, či si ich uvedomujete alebo nie. Najčastejšie sa stáva, že nemôžeme zaspať, pretože nám v hlave víria rôzne myšlienky a obavy, ktoré nám bránia odpútať sa od tohto sveta a nechať sa unášať do ríše snov.

Ako to môžete vyriešiť?

Môže byť pomerne ťažké prekonať stres, ale existujú rôzne techniky, ktoré by Vám mali pomôcť zmierniť ho a uľahčiť zaspávanie. Môžete skúsiť meditáciu, ktorá je excelentným spôsobom vyčistenie si mysle pred spaním. Ak si nie ste istý, ako a kde začať, skúste si do svojho smartfónu stiahnuť aplikáciu, ktorá Vás usmerní a prevedie celým procesom.

Alternatívou je skúsiť počúvať pomalú, relaxačnú hudbu alebo sa jednoducho pokojne porozprávať sám so sebou a sústrediť sa na fakt, že Vaše problémy tu budú aj ráno – takže sa k nim môžete vrátiť hneď po prebudení.

 

Vyhnite sa zlozvykom, ktoré Vás udržiavajú v bdelom stave

Už viete, že pitie kávy v popoludňajších hodinách môže spôsobiť, že sa Vám nedá zaspať – no kávičkovanie Vás môže pripraviť o pokojný spánok aj vtedy, keď mu holdujete v prvej polovici dňa. Okrem kofeínu existuje celý rad ďalších návykov, ktoré negatívne vplývajú na spánok – o mnohých z nich by ste určite nepovedali, že môžu spôsobovať problém.

Prečo sa to deje?

Dá sa ľahko pochopiť, prečo káva spôsobuje, že sa nám dlho do noci nechce spať – obsahuje totiž kofeín, ktorý je známym stimulantom a zároveň je látkou, na ktorú sa môžeme spoľahnúť, keď potrebujeme zostať v bdelom stave.

Ďalším dôležitým faktorom, ktorý vplýva na kvalitu spánku, je svetlo. Výskumy ukázali, že svetlo z mobilných telefónov a tabletov môže značne rušiť Váš spánok – a buďme úprimní, väčšina z nás zvykne browsovať v telefóne aj tesne pred spaním.

Nedostatok cvičenia je ďalšou príčinou, ktorá spôsobuje zhoršenie Vášho spánku aj celkového zdravotného stavu. Mechanizmus, ktorý sa za tým skrýva, nie je úplne jasný, ale na základe výskumov možno povedať, že cvičenie znižuje čas potrebný na zaspatie a zároveň zvyšuje kvalitu Vášho spánku.

Ako to môžete vyriešiť?

Riešením, ako zlepšiť kvalitu svojho spánku, je rozhodne vyhnúť sa kofeínu. Aby ste si boli istí, že Vám nebude brániť v zaspávaní, doprajte si počas dňa maximálne 1-2 šálky kávy. Nikdy nepite kávu ani žiadne iné kofeínové nápoje menej ako 6 hodín pred spaním. Na druhej strane, môžete siahnuť po potravinách, ktoré obsahujú látku tryptofán; je známa tým, že zlepšuje kvalitu spánku. Tryptofán obsahujú napríklad čerešne, čerešňový džús, tekvicové semienka, mlieko, jogurty a potraviny s vysokým glykemickým indexom.

Okrem toho by ste sa mali pred spaním vyhýbať akémukoľvek svetlu: nepoužívajte mobil ani tablet, nepozerajte televíziu a dbajte na to, aby svetlo, pri ktorom si pred spaním čítate, bolo tlmené. Dajte si záležať aj na tom, aby ste mali počas dňa dostatok pohybu a cvičenia; pomôže Vám to lepšie zaspať a aj Váš celkový zdravotný stav bude lepší.

 

Zaspíte – ale potom sa prebudíte a pozeráte do steny

Mnohí ľudia nemajú problém s večerným zaspávaním, ale skôr s tým, že keď sa v noci prebudia, nedá sa im opäť usnúť. Je to rovnaký problém ako so zaspávaním, no tiež naň existuje riešenie.

Prečo sa to deje?

Je mnoho príčin, prečo sa v noci prebudíte. Prvým krokom k vyriešeniu tohto problému je zistiť tú Vašu. Často sa stáva, že sa človek v noci zobudí kvôli malej potrebe a zatiaľ čo niektorí dokážu potom okamžite zaspať, iným to ide oveľa ťažšie.

Veľmi častým dôvodom, prečo sa ľudia v noci budia, je aj to, že im je príliš teplo alebo chladno alebo ich prebudí nejaký hluk či svetlo.

Ako to môžete vyriešiť?

Zabezpečte, aby bolo prostredie vo Vašej spálni ideálne na spanie: teplota by nemala presahovať 20 °C; to je pre dobrú kvalitu spánku optimálne. Ak chodíte spať neskoro, dobre pozaťahujte závesy, aby Vás ráno nezobudili prvé slnečné lúče a ak žijete v hlučnom prostredí, neváhajte použiť štuple do uší.

Ak je Vaším hlavným problémom prebúdzanie sa kvôli návšteve toalety, skúste pred spaním piť menej tekutín. Vedzte, že tekutine trvá 60 až 90 minút, kým prejde Vaším telom, takže ak obmedzíte pitie aspoň 2 hodiny pred spaním, Váš problém by mal byť vyriešený.