Nemáte žiadne položky vo vašom nákupnom košíku.

Vyskúšajte
7 experimentov a štúdií ohľadom spánkovej deprivácie, ktoré Vás nasmerujú priamo do postele

7 experimentov a štúdií ohľadom spánkovej deprivácie, ktoré Vás nasmerujú priamo do postele

Existuje množstvo výskumov poukazujúcich na negatívne účinky nepostačujúceho spánku, najmä na telo a myseľ. Existujú však ľudia, ktorí si neuvedomujú reálne devastačné následky spánkovej deprivácie. Nasledovné experimenty a štúdie Vás určite presvedčia, že nedostatok spánku treba riešiť, hneď...

Záznam Randy Gardnera

Vedeli ste, že slávna Guinnessova kniha rekordov už viac nezaznamenáva prípady spánkovej deprivácie, pretože sa proste obávajú, že pri snahe dosiahnuť nový svetový rekord si ľudia môžu vážne poškodiť zdravie? Ale za „starých dobrých čias“ to tak ešte nebolo a Randy Gardner sa ešte stále považuje za oficiálneho nositeľa svetového rekordu v nespaní (hoci veľa iných, menej zdokumentovaných prípadov vraj tento rekord prekonalo). 

Akým následkom čelil po 11 dňoch a 14 minútach bez spánku? Extrémna náladovosť a vážne problémy s koncentráciou a pamäťou. Plus paranoja a halucinácie. Našťastie sa vyhol trvalým následkom. Aspoň v tomto prípade...

 

Peter Tripp vysielal v rádiu 200+ hodín

Známy americký moderátor v rádiu si urobil svoj vlastný experiment spánkovej deprivácie  v roku 1959, keď vysielal svoju šou na slávnom Times Square v New Yorku 201 hodín po sebe bez prestávky. Na prvý pohľad prekonal len útrapy s halucináciami a inými mentálnymi problémami (inak sa zdalo byť všetko v poriadku), ale jeho priatelia a rodina zhodnotili, že už nikdy nebol taký ako predtým. Navyše sa rozviedol a prišiel o prácu, preto jeho experiment nepovažujeme za nevinný!

 

Spánok a krása - experiment

Nedostatok spánku vystavuje krásu zaťažkávacej skúške – to vieme, však? Ale švédski výskumníci urobili krok vpred a v experimente v roku 2013 otestovali, ako sa nedostatok spánku v skutočnosti prejavuje na výraze tváre.
Výsledky? Spánková deprivácia sa nepriaznivo odrazí na našom výzore. Pôsobíme smutne, unavene a mdlo. Máme napuchnuté viečka, červené, zapálené oči, výraznejšie vrásky - to sa vo všeobecnosti považuje za menej príťažlivé. Takto sa životný úspech neštartuje, čo myslíte?

 

Umieram z nedostatku spánku?

Pred tým, ako začnete panikáriť, zoberte si týždeň voľna a zamknite sa v tmavej spálni - oddychujte. Spánková deprivácia nemá za následok priame úmrtie človeka. Minimálne veda to tvrdí... Vedecký výskum však na druhej strane ukázal, že extrémny nedostatok spánku môže spôsobiť úmrtie niektorých zvierat, konkrétne potkanov. A ak dokáže spôsobiť úmrtie potkanov, akú máme záruku, že sa to nemôže stať aj ľudom?

 

Francúzska štúdia o pracovníkoch nočnej zmeny

Akoby nestačilo, že práca v noci je náročná sama osebe, výskum z Francúzska z roku 2014 ukázal, že mozog ľudí pracujúcich v noci (ktorí vo všeobecnosti spia menej a v nepravidelných spánkových cykloch), zostarne o viac ako o ďalších 6 rokov. Podávajú horší výkon, majú oslabenú pamäť a schopnosť spracovávať informácie. Funkcie mozgu sú spomalené.

 

Štúdia o dĺžke života a nedostatku spánku

Spoločným úsilím univerzity vo Warwicku (Anglicko) a univerzity v Naples (Taliansko) vznikla v roku 2010 štúdia, ktorej výsledky šokovali. Výskumu sa zúčastnilo viac ako 1 milión ľudí. Zistila sa spojitosť medzi nedostatkom spánku a predčasnou smrťou.
Zdá sa, že ľudia, ktorí v noci spali menej ako 6 hodín, boli o 12% viac vystavení riziku predčasného úmrtia pred dosiahnutím veku 65 rokov.

 

Čo sa môžeme naučiť od najmúdrejších hláv, ktoré tu kedy boli?

Ukončíme tento článok niečím pozitívnym a skúsme sa inšpirovať dosiaľ pravdepodobne najmúdrejšou hlavou našej planéty, Albertom Einsteinom. K množstvu kuriozít, ktoré túto osobnosť sprevádzajú až ku dnešnému dňu, Einstein vraj rád spával 10 hodín denne a nenávidel, keď sa nemohol v noci dostatočne vyspať. Ak to fungovalo u najznámejšieho génia, môže to fungovať aj u nás, však? Dobrú noc!