V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

7 najčastejších mýtov o detskom spánku

Pokúsime sa potvrdiť alebo vyvrátiť niektoré časté mýty o detskom spánku.

Bábätká zvyčajne spia veľmi veľa, ale je mimoriadne dôležité, aby mali kvalitný predovšetkým nočný spánok. Ako im ho zabezpečiť a tak zaistiť správny rast a vývoj, sa dočítate v tomto článku – pokúsime sa potvrdiť alebo vyvrátiť niektoré časté mýty o detskom spánku.

Mýtus č.1: Deti nepotrebujú pravidený spánkový režim – môžu spať, kedy chcú

Deti musia mať presný režim, poriadok, podľa ktorého chodia spať. Mali by mať presný čas, kedy chodia spinkať predpoludním, popoludní aj večer. Takto sa už v ranom detstve budujú pravidelné spacie návyky, ktoré si so sebou prenesú až do dospelosti.

Mýtus č.2: Deti môžu prespať celú noc bez zobudenia

Rovnako ako dospelí ľudia, aj deti sa v noci niekoľkokrát budia – asi 4-5krát za noc. Rozdiel je v tom, že dospeláci vedia, ako znovu zaspať, čo však deti nevedia a treba ich to naučiť. Niektoré deti vedia zaspať samé, bez pomoci rodičov už v 2-3 mesiacoch, iné musia rodičia uspávať ešte aj vo veku 6 rokov alebo viac.

Mýtus č.3: Deti prespia celú noc vtedy, ak im dáme na večeru výdatnejšie jedlo, najlepšie tuhú stravu (týka sa bábätiek vo veku 4-6 mesiacov a starších detičiek)

Mnohí rodičia si mylne myslia, že táto technika naozaj funguje, ale nie je to pravda. Malé deti ešte nemajú dostatočne vyvinuté trávenie a orálno-motorické schopnosti, ktoré by im umožnili správne stráviť tuhú stravu. Ak im začnete dávať tuhú stravu príliš skoro, môžu sa u nich vyvinúť rôzne druhy alergií.

Mýtus č.4: Dieťa sa môže dobre vyspať aj v kočíku alebo v autosedačke

Niekoľko minút spánku v autosedačke alebo v kočíku dokáže Vaše dieťatko upokojiť a zabezpečí mu oddych, ale nie je to plnohodnotný, kvalitný spánok! Nezvykajte si preto uspávať deti inde ako v postieľke. Často ide o spánok ľahký, plytký, ktorý dieťaťu nedodá správny oddych a regeneráciu. Aby sa bábätku správne vyvíjali všetky orgány tela a aby dobre fungoval mozog, malo by mať 50% spánku v REM fáze – to je hlboký spánok, počas ktorého sa aktivujú hormóny pre rast a správny vývoj.

Mýtus č. 5: Ak si dieťa počas dňa nezdriemne, bude v noci lepšie spať

Ak dieťa nebude spať počas dňa, vytvorí sa v jeho tele spánkový deficit. Deti, ktoré sú príliš unavené, majú zvýšenú hladinu hormónu kortizol (podieľa sa na tvorbe stresovej reakcie v organizme) a ráno sa paradoxne zobudia skôr ako zvyčajne! 

Deti musia počas dňa pravidelne spať – len v tom prípade sa aj v noci vyspia dobre a kvalitne. Samozrejme, čím sú deti staršie, stačí im kratší popoludňajší odpočinok. Do 15-18 mesiacov by mali spať 2 hodiny popoludní, potom im stačí hodinka. Deti staršie ako 5 rokov, už väčšinou popoludňajší spánok nepotrebujú.

Mýtus č.6: Dieťa, ktoré dokáže vyliezť z postieľky, môže spať v dospeláckej posteli

Nemusí to tak byť. Ak dáte do veľkej postele 2-ročné dieťatko, nevyriešite tým jeho problémy so spánkom, práve naopak, môžu sa ešte zhoršiť. Dieťa totiž vylezie vždy, keď sa prebudí, čo nie je dobré. Treba, aby sa naučilo, že aj keď sa prebudí, malo by sa znovu snažiť uložiť a spinkať ďalej.

Mýtus č.7: Niektoré deti jednoducho nepotrebujú veľa spánku

Všetky deti potrebujú veľa spánku a musia sa naučiť, ako dobre a kvalitne spať. Čím je dieťa staršie, tým viac úsilia to predstavuje pre rodičov, ale pamätajte si: každé dieťa je schopné naučiť sa zaspávať samé a prespať celú noc.