V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

7 večných právd o spánku odhalených!

V priemere prespíme asi tretinu svojho života, ale robí to z nás aj odborníkov na spánok?  Nie tak celkom. Je toľko vecí, ktoré o tomto špecifickom spôsobe odpočinku nevieme – a to aj napriek tomu, že spíme každú noc. Je preto načase odhaliť 7 dôležitých právd o spánku!

1. Prečo spávame s vankúšom medzi kolenami?

Lebo je to príjemné a pohodlné! Je to skutočne pravda, no spánok s vankúšom medzi kolenami nám zároveň poskytuje dve špeciálne výhody, po ktorých mnohí z nás pri spaní túžia. Prvou je lepšia cirkuláciu vzduchu, čo je mimoriadne praktické najmä počas teplých nocí, a druhou je zdravšia spánková poloha, pri ktorej sú naše kríže a boky menej zaťažované. Vďaka tomu môžeme predchádzať potenciálnym problémom v neskoršom veku a taktiež zmierniť bolesť v týchto oblastiach, ak už ňou trpíme.

 

2. Prečo niektorí ľudia zažívajú spánkovú paralýzu?

Spánková paralýza je nepríjemný a niekedy aj hrôzostrašný stav, kedy je naše telo na istý čas neschopné hýbať sa, hovoriť alebo reagovať na akékoľvek stimuly z okolitého prostredia. Môže sa objaviť v dvoch fázach spánku – pri zaspávaní a pri prebúdzaní sa. Často ho sprevádzajú aj halucinácie a pocit tlaku alebo opustenia svojho tela. Prečo sa teda u niektorých ľudí objavuje tento desivý fenomén? Odborníci sú presvedčení, že za to môže narušenie REM fázy spánku, čo spôsobuje, že myseľ je čiastočne bdelá, no svaly ešte stále „spia“.

 

3. Prečo je spánok taký dôležitý, keď sme chorí?

Všetci to poznáme – keď ochorieme, naše telo je dobré iba na jednu vec: na spanie. Našťastie pre nás je práve spánok to, čo lekári odporúčajú pri bežných ochoreniach. Ale prečo je práve vtedy odpočinok taký dôležitý? Pretože posilňuje imunitný systém a dodáva telu „bojovníkov“, ktorí sa dokážu postaviť nepríjemným infekciám. Takže keď nabudúce ochoriete, zatiahnite žalúzie, zhasnite svetlá, zakryte sa príjemnou dekou a spite, koľko sa Vám len bude dať! Je veľká pravdepodobnosť, že takto sa zbavíte choroby oveľa rýchlejšie...

 

4. Prečo sa nám chce často spať hneď po jedle?

Priznajte sa – koľkokrát ste si hneď po dobrom obede dopriali aspoň krátkeho šlofíka? Nebojte sa, nie ste jediný, nakoľko pocit ospalosti po jedle je čisto biologická záležitosť. Naše telá potrebujú odpočívať, aby efektívne strávili potravu a uložili si energiu, ktorú z nej dostali. Konkrétnejšie (pre tých, ktorí to chcú počuť aj z odbornej stránky) – jedenie aktivuje parasympatický nervový systém, čo zasa znižuje srdcový tep a dýchanie, ale zvyšuje pohyblivosť tráviaceho systému. Následkom toho sa objavuje dobre známy pocit ospalosti, ktorý nás núti zdriemnuť si.

 

5. Prečo niektorí ľudia počas spánku rozprávajú?

Somniloquy je lekársky termín pre rozprávanie zo sna, pričom odborníci zdôrazňujú, že je to pomerne bežná záležitosť. Podľa prieskumov rozpráva zo spánku asi polovica detí a zhruba 5% dospelých. Prečo to robia? Stále ešte nepoznáme presné príčiny, nakoľko rozprávanie zo spánku sa môže objaviť prakticky v akomkoľvek veku. Niekedy je to dôsledok vnútornej poruchy alebo aktuálneho zdravotného stavu, ale väčšinou sú na príčine niektoré lieky (alebo užívanie návykových látok), stres, rôzne ťažkosti či obavy z reálneho života, prípadne aj horúčka.

 

6. Prečo je spánok dobrý pre náš mozog?

Koľkokrát Vám v detstve mama povedala, že musíte spať, aby ste dobre rástli a aby z Vás bol zdravý a inteligentný človek? Už viete, že mala pravdu – mozog skutočne potrebuje spánok, pretože posilňuje nervové spoje, čo následne zlepšuje mozgové funkcie a (okrem iného) vedie k tomu, že sa rýchlejšie učíme, máme lepšiu pamäť a dokážeme sa lepšie sústrediť. Sú to kľúčové schopnosti pre mladých ľudí, to rozhodne áno, ale rovnako aj pre dospelých. A vedeli ste, že nedostatok spánku sa podieľa aj na vzniku Alzheimerovej choroby?

 

7. Prečo by ste mali spať na chrbte?

Nuž, možno práve Vy by ste na chrbte nemali spať vôbec. Spanie na chrbte sa neodporúča ľuďom, ktorí chrápu a tým, ktorí trpia rôznymi spánkovými poruchami (napríklad spánkovým apnoe), ale pre väčšinu z nás by to malo byť veľmi osožné. Predovšetkým preto, že táto poloha je vynikajúca pre chrbát a krčnú chrbticu, nakoľko chrbát je úplne vystretý (za predpokladu, že spávate na kvalitnom matraci). Po druhé, znižuje sa tak množstvo vrások na tvári, ktoré sa inak môžu v priebehu rokov objaviť, ak pravidelne spíte s tvárou zaborenou do vankúša či matraca. Po tretie, pri spánku na chrbte odtekajú tekutiny preč z tváre, takže sa ráno zobudíte s menej opuchnutou tvárou, ako keby ste spali v inej polohe. Je to skutočný víťaz, ak hovoríme o spánku, ktorý vedie ku kráse!