V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

8 jednoduchých tipov na zlepšenie kvality vášho spánku

Máte problémy so spánkom? Môžu spôsobiť nielen sústavnú únavu, podráždenosť a nesústredenosť, ale aj vážne poškodenie zdravia. Skôr, než začnete premýšľať nad tabletkou na spanie, prečítajte si nasledujúcich 8 tipov. Sú jednoduché a pomôžu vám zlepšiť kvalitu svojho spánku.  

1. Nastavte si režim a dodržiavajte ho

Ak máte chaotický, neusporiadaný život, asi sa to ľahšie povie než vykoná. No nech je ako chce, váš spánok nebude tolerovať žiadne výhovorky. Ak teda naozaj chcete zlepšiť jeho kvalitu, budete musieť chodiť do postele a vstávať každý deň v rovnakom čase – a áno, týka sa to aj víkendov a dovoleniek.  

 

2. Zaveďte si „predspánkový rituál“

Viete, ako rodičia vymýšľajú pre svoje deti večerné rituály, pretože potom oveľa ľahšie zaspia? Možno to znie smiešne, ale rovnako to funguje aj u dospelých. Skúste si vymyslieť svoj vlastný predspánkový rituál: môže zahŕňať relaxačný kúpeľ, zopár stránok obľúbenej knihy alebo dokonca chvíľku meditácie. Tak bude vaše telo vedieť, že je čas naladiť sa na spánok a vám sa bude usínať oveľa ľahšie.

 

3. Žiadne šlofíky

Toto nie je vždy jednoduché: v prvom rade, popoludňajšie zdriemnutie je niečo fantastické a je ťažké mu odolať. No a po druhé, ak si nedokážete kvalitne odpočinúť v noci, pravdepodobne ste cez deň unavený a „šlofík“ je jedinou vecou, ktorá vás môže zachrániť pred tým strašným, neustálym vyčerpaním. Práve takéto zdriemnutie však môže byť za celú únavu zodpovedné, pretože po ňom samozrejme ťažšie zaspávate v noci. Skúste si ho odpustiť a kvalita vášho nočného odpočinku by sa mala výrazne zlepšiť.  

 

4. Urobte si čas na cvičenie

Existuje asi milión dôvodov, prečo by ste si vždy mali nájsť nejaký čas na cvičenie a kvalitnejší spánok je len jedným z nich. Výskum ukázal, že intenzívny tréning dokáže výrazne zvýšiť kvalitu nočného odpočinku, takže bez debaty patrí do vášho denného programu. Len si dávajte pozor, aby ste necvičili tesne pred spaním – mohlo by to mať úplne opačný účinok.

 

5. Optimalizujte spánkové prostredie

Boli by ste prekvapený, aký veľký rozdiel dokáže spraviť prostredie, v ktorom spíte. A na jeho zmenu stačí tak málo! V prvom rade sa uistite, že je teplota v miestnosti „tak akurát“ – ak je príliš vysoká, nikdy sa vám nepodarí kvalitne vyspať, a to isté platí aj o príliš nízkej. Po druhé, dôkladne vyvetrajte izbu, aby v nej bol dostatok čerstvého vzduchu. Pokúste sa minimalizovať všetok hluk, svetlo a aj množstvo elektronických zariadení. Urobte čokoľvek, čo je potrebné na dosiahnutie optimálneho spánkového prostredia – použitie veľké tmavé závesy, dajte si na oči masku, do uší štuple, kúpte si generátor bieleho šumu alebo zapnite ventilátor.       

 

6. Zadovážte si tú najlepšiu posteľ, akú si len môžete dovoliť

Správny matrac a vankúš dokážu s vaším spánkom urobiť zázraky. Ak si doprajete najlepšie, aké si môžete dovoliť, bude to bezpochyby jedna z najlepších investícií vášho života. Kúpte si posteľ, ktorá je pohodlná a zároveň vám dokáže poskytnúť dokonalú podporu – sprostredkuje vám výdatný spánok a prebúdzanie bez bolestí krku alebo chrbta. Ak ste alergik, zožeňte si hypoalergénne lôžko, keďže alergény dokážu vážne poškodiť kvalitu vášho spánku. Všetky tieto parametre spoľahlivo spĺňajú napríklad matrace Dormeo Air Plus.

7. Vyvážte svoj cirkadiánny rytmus svetlom

Naše telo má svoje vlastné vnútorné hodiny, ktoré mu vravia, kedy je čas ísť spať a kedy sa prebudiť. Lenže od dôb, kedy bolo slnko jediným zdrojom svetla, už prešlo veľa veľa rokov a to ich môže zmiasť. S tým si však dokážete ľahko pomôcť, ak upravíte dávku svetla, ktorému ste vystavený. Ráno skúste nasať toľko slnečných lúčov, koľko sa len dá a vo večerných hodinách sa zas vyhýbajte jasnému osvetleniu. Rozhodne by to malo zlepšiť kvalitu vášho spánku.

 

8. Vyhnite sa všetkému, čo by vás mohlo v spánku rušiť

Radi si pred spánkom doprajete poriadnu večeru alebo silný drink? Je príjemné sa z času na čas takto rozmaznávať, ale ak to robíte každý večer, mohlo by to byť dôvodom vašich bezcenných nocí. Veci, ako sú alkohol, cigarety, kofeín, pikantné pokrmy alebo dokonca len neskoré výdatné jedlo vám často nedovolia zaspať. Skúste sa im preto v neskorších popoludňajších hodinách vyhnúť a predtým, než sa odporúčate do postele, si doprajte len ľahší pokrm.