V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Ako môže "šlofík" významne zlepšiť kvalitu vášho života

Počuli ste už o sieste? Je to krátke popoludňajšie zdriemnutie, populárne v mnohých krajinách. Bohužiaľ, v niektorých spoločnostiach je táto úžasná „aktivita“ považovaná za známku lenivosti. Ak však chcete byť v živote úspešní, siesta vôbec nie je zlý nápad...

Počuli ste už o sieste? Je to krátke popoludňajšie zdriemnutie, populárne v mnohých krajinách. Bohužiaľ, v niektorých spoločnostiach je táto úžasná „aktivita“ považovaná za známku lenivosti. Ak však chcete byť v živote úspešní, siesta vôbec nie je zlý nápad...

 

Všetky výhody siesty …

Na celom svete existujú mestá, ktoré sa každý deň popoludní doslova vyradia na niekoľko hodín z prevádzky, pretože každý ide domov na siestu. Nanešťastie firma, pre ktorú pracujete, vám asi popoludňajšie zdriemnutie neumožňuje - ale možno by mala.  

Štúdie preukázali, že šlofík môže výrazne zlepšiť vašu pamäť, koncentráciu a schopnosť učenia, takže krátke zdriemnutie vám vlastne umožní pracovať lepšie a rýchlejšie. Spoločnosti ako Google a Apple to už vedia, takže si ich zamestnanci môžu v popoludňajších hodinách pospať.

 

Nie je to lenivosť!

Ak máte to šťastie, že si môžete dovoliť popoludňajší spánok, pravdepodobne vás kvôli tomu niekedy trápia výčitky svedomia. Cítite ste sa previnilo ako lenivec, ktorého siestu všetci ostatní vnímajú ako luxus.

Vôbec sa nemusíte cítiť zle – krátke zdriemnutie vás v skutočnosti robí produktívnejším, efektívnejším a vďaka nekonečnej dávke pozitívnej energie tiež ochotnejším pomáhať druhým. A keď sme už pri tom: zdriemnutie je v dennom biorytme spánku a bdenia úplne prirodzený jav, takže nie vy ste divný – čudní sú všetci tí ľudia, ktorí takémuto oddychu neholdujú.

 

Prečo je šlofík pre vás dobrý?

Aj napriek tomu, že dobrý nočný odpočinok je nesmierne dôležitý, niekedy to jednoducho nestačí. Koniec koncov, môžete si ho dopriať len raz a počas dňa zažijete toľko vecí, že zabudnete na výdatný spánok pred niekoľkými hodinami. A ako ráno plynie, vaša pozornosť a bdelosť klesá – čo je samozrejme prirodzené, ale má to negatívny vplyv na produktivitu.   

 

Doprajte svojmu mozgu,  čo potrebuje…

Krátke zdriemnutie môže účinne vzkriesiť pozornosť a dostať váš mozog naspäť na plnú kapacitu za 15 alebo 20 minút. Štúdie potvrdili, že takýto odpočinok dokáže zlepšiť vaše vnímanie a produktivitu. Nezávislé výskumy z Coloradskej univerzity ukázali, že deti, ktoré nemali možnosť si popoludní pospať, preukazovali výrazne nižší záujem a radosť. Súčasne sa u nich prejavila väčšia úzkosť a slabšia zručnosť pri riešení problémov, ako u ostatných detí. Dospelí, ktorí vynechali pravidelný spánok, mali veľmi podobné výsledky.  

 

Pripravení na reštart?

Rovnako ako počítač alebo smartfón, aj Váš mozog potrebuje občas reštart. Vedcom z Barkley sa podarilo dokázať, že hodinový šlofík dokáže výrazne zvýšiť schopnosť učenia sa a pamäti. Je to preto, že takýchto oddych predstavuje akýsi reštart, ktorým sa vymazáva krátkodobá pamäť a tak môže váš mozog obnoviť svoju aktivitu.

 

Ako dlho by mal šlofík trvať?

Záleží na tom, ako veľmi si potrebujete oddýchnuť – a tiež na spôsobe, akým funguje vaše telo. Vo všeobecnosti odborníci tvrdia, že 10 – 20 minút spánku je ideálnych pre osvieženie vašej mysle a zvýšenie hladiny energie a bdelosti. Samozrejme, že toto krátke zdriemnutie nie je také hlboké ako dlhší šlofík, čo je však cez deň skôr výhodou, keďže vám umožňuje ihneď sa vrátiť k svojej práci.  

30-minútové zdriemnutie nemusí byť tou najlepšou voľbou, ak ste veľmi zaneprázdnení, pretože môže spôsobiť malátnosť. Znamená to, že po prebudení budete možno potrebovať ďalšiu polhodinu, kým sa dostanete do formy, aby ste boli schopní opäť pracovať. To isté platí o 60-minútovom šlofíku - aj napriek tomu, že je úžasný pre zvýšenie pamäti. Určite totiž nejakú dobu potrvá, kým sa po ňom vzchopíte. Preto nie je najlepšou voľbou pre rušné pondelky.

Ak v noci nemáte dostatok spánku, 90-minútové zdriemnutie je pre vás to pravé. 90 minút je v podstate celý jeden spánkový cyklus, takže sa budete prebúdzať svieži – psychicky aj fyzicky. Nie je to však dlhodobé riešenie, takže dbajte na dostatok nočného spánku!