Nemáte žiadne položky vo vašom nákupnom košíku.

Vyskúšajte
Ako si zlepšiť pamäť

Ako si zlepšiť pamäť

Každý z nás, bez ohľadu na vek, môže mať problémy s pamäťou a koncentráciou, pretože na našu pamäť vplývajú nielen gény a niektoré choroby, ale aj nevhodné jedlo, fajčenie a nedostatok fyzickej aktivity.

Každý z nás, bez ohľadu na vek, môže mať problémy s pamäťou a koncentráciou, pretože na našu pamäť vplývajú nielen gény a niektoré choroby, ale aj nevhodné jedlo, fajčenie a nedostatok fyzickej aktivity.

Prečítajte si, ako môžete zlepšiť svoju pamäť a sústredenosť.

 

Snažte sa čo najviac jesť:

Vajíčka,ktoré patria k najlepším zdrojom cholínu alebo vitamínu B8 – zabezpečuje pružnosť membrány mozgových buniek a tým prispieva k rýchlejšiemu prenosu myšlienok, čím urýchľuje vývin mozgu. Vitamíny zo skupiny B, ktoré vplývajú na pamäť, sú B6, B12 a kyselina listová (B9). Nájdete ich v tmavo-zelenej zelenine, brokolici, špargli, melóne, póre, čiernej fazuli, sóji a v ďalších strukovinách. Ryby a rybí olej, pretože obsahujú rovnaký tuk, aký sa nachádza v mozgu - pozostáva až zo 60% tuku. Najdôležitejšie sú omega 3 kyseliny, ktorých bohatým zdrojom je tuniak, losos, sardinky, ľan a tekvicové jadierka. Nedostatok týchto tukov spôsobuje problémy s pamäťou a tiež depresie, preto by sme mali jesť ryby dvakrát do týždňa, pridávať si ľan a tekvicové jadierka do šalátov či omáčok alebo ich zjesť len tak ako pochúťku.

 

Celozrnné výrobky, pretože dodávajú glukózu do krvi pomalšie ako biele pečivo - stály prietok krvi znamená nerušené fungovanie mozgu.

 

Čučoriedky a jahody. Čučoriedky vynikajúco posilňujú pamäť, pretože obsahujú polyfenoly, ktoré urýchľujú činnosť mozgu a spomaľujú zhoršovanie pamäti. Rovnako aj látky nachádzajúce sa v jahodách chránia mozog. Bielkoviny, ktoré sú životne dôležité; amino kyseliny sú neurotransmitéry, ktoré sa podieľajú na kominukácii medzi mozgovými bunkami. Zvýšte preto príjem bielkovín – najlepšími zdrojmi sú: mäso, ryby, vajíčka, orechy, šošovica a ďalšie strukoviny.

 

Pite hlavne:

Čaj ginko alebo si zaobstarajte výživový doplnok s obsahom ginka. Ginko biloba zlepšuje krvný obeh v mozgu, čo znamená viac kyslíku a glukózy v krvi. Jeho aktívne zložky, flavonoidné glykozidy a terpény, viažu voľné radikály v bunkách a tiež urýchľujú tok krvi v cievach. Viac vody. Krv obsahuje viac ako 80 percent vody, ktorá prenáša živiny do mozgu a odvádza preč toxíny. Ak má mozog podávať maximálny výkon, musí byť dobre hydratovaný. Na  25 kg telesnej hmotnosti potrebujeme denne 1 liter vody, ak sme však fyzicky aktívni, tak ešte oveľa viac.

 

Vyhnite sa:

Alkoholu, umelým farbivám a sladidlám, sladkým a šumivým nápojom, kukuričnému sirupu, nasýteným mastným kyselinám (maslo, margarín, tučný syr, mäso), cigaretám a výrobkom z bielej múky. Všetky tieto látky totiž spôsobujú kolísanie hladiny cukru v krvi, čo má za následok, že sa cítime podráždení, ospalí, unavení, pomalí. Takisto je dôležité neprejedať sa. 

 

Nezabudnite na:

Pravidelnú fyzickú aktivitu, pretože znižuje hladinu stresového hormónu kortizol, ktorý zmenšuje tú časť mozgu, ktorá je zodpovedná za pamäť a učenie. Štúdie ukázali, že fyzická aktivita chráni pred Alzheimerovou chorobou a demenciou. Odporúča sa cvičiť 3x do týždňa, vždy po 45 minút.