V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Čo sa stane s Vaším telom a mysľou pri nedostatku spánku?

Krátkodobé následky nedostatku spánku

Sú to len krátkodobé následky, tak čo tam po nich, že? Nuž, nie je to celkom tak. Tieto problémy dokážu s Vaším životom zamávať rovnako ako dlhodobé dôsledky. Len si predstavte, aké to je ísť do práce po prebdenej noci – asi tu nemôžeme hovoriť o nejakej vysokej produktivite, že?


Úzkosť

Úzkosť je tichý zabijak dobrých vzťahov a mnohé štúdie dokázali, že nedostatok spánku spôsobuje zníženie tolerancie voči akémukoľvek stresu prichádzajúcemu z okolitého prostredia. Pripravte sa na konflikty, škaredé slová, ktoré neskôr oľutujete, a množstvo energie, ktorú spotrebujete na hnev...


Problémy s pamäťou

Je to pravda – problémom s pamäťou môžete čeliť už po jednej prebdenej noci. Po krátkom čase Vaše ťažkosti odznejú, hneď ako dospíte zameškané. Ale počas dňa Vám „nespanie“ môže spôsobiť vážne problémy v práci alebo škole.


Poruchy pozornosti

Pozornosť je dôležitá pre výkon všetkých úloh, ktoré vyžadujú učenie sa, počúvanie a porozumenie. Tieto zručnosti sú potrebné pre efektívnu prácu v zamestnaní i pre školské štúdium. Avšak spánková deprivácia môže spôsobovať vážne poruchy pozornosti – podľa niektorých štúdií po jedinej prebdenej noci môže u takýchto osôb klesnúť výkonnosť takmer o 50%!

 

Halucinácie

Pravdupovediac, halucinácie sa vyskytujú pri krátkej spánkovej deprivácii len zriedkavo, ale spadáte do rizikovej skupiny. Už samotné pomyslenie na to, že budete halucinovať, by Vás malo okamžite poslať do postele, aby ste si vychutnali kvalitný, hlboký a výdatný spánok. Spánková deprivácia nevzniká hneď. Ak sa Vám však podarí vymeškať 100 hodín spánku v krátkom časovom období, čelíte riziku vzniku halucinácii, či už sluchových alebo vizuálnych. Môže to byť nepríjemné najmä pre ľudí, ktorí už teraz majú psychické problémy, ako je napríklad schizofrénia.

 

Dlhodobé následky nedostatku spánku

Tak, ako krátkodobé následky nedostatku spánku prídu a odídu, maximálne za deň, v prípade dlhodobých následkov máme veľké obavy. Môžu spôsobiť vážne fyzické a mentálne problémy, preto ich neberte na ľahkú váhu!

 

Zvýšené riziko kardiovaskulárnych ochorení

Nevieme presne, ako spánková deprivácia ovplyvňuje vznik a priebeh kardiovaskulárnych ochorení. Rôzne štúdie však dokázali vzájomné prepojenie týchto faktorov a potvrdili, že ľudia so spánkovou depriváciou sú vo všeobecnosti ohrozenejší aj problémami s kardiovaskulárnym aparátom.


Poruchy nálad

Zabudnite na mrzutosť alebo úzkosť, ktorá trvá jeden deň, resp. kým sa poriadne nevyspíte; následky dlhodobej spánkovej deprivácie sa môžu prejavovať ako poruchy nálad, z ktorých sa len tak ľahko nevyspíte. Zanedbaný stav môže viesť k depresiám.


Problémy s hmotnosťou

Kto by si bol pomyslel, že nedostatok spánku môže spôsobiť priberanie? Je to naozaj tak...Dlhodobá spánková deprivácia môže viesť k priberaniu, pretože Vaše telo bude na správne fungovanie potrebovať obrovský príjem kalórií. Vážne, môžete nabrať viac ako 25 kg v priebehu pár mesiacov, ak už dlhšie trpíte problémami so spánkom.

 

Nehody

Dobrá správa - nedostatok spánku priamo nezabíja, preto sa nemusíte obávať, že by ste z dlhodobej nespavosti zomreli. Avšak dokáže zabíjať nepriamo, pretože zvyšuje pravdepodobnosť toho, že sa Vám stane nejaká nehoda. Môžete spôsobiť nehodu za volantom, zraniť sa pri manipulácii so strojom alebo si vážne ublížiť pri ľubovoľnej aktivite kvôli nedostatočnej pozornosti – v každom prípade, nevyspatým ľudom sa nehody stávajú oveľa častejšie!


Zlá kvalita života

Po vymenovaní krátkodobých i dlhodobých nepriaznivých vplyvov spánkovej deprivácie sa ešte skúste zamyslieť, ako sa nedostatočný spánok môže negatívne odraziť na celkovej kvalite Vášho života. Mentálne a fyzické zdravie je to najdôležitejšie a najhodnotnejšie, čo máme. Preto sa oplatí vyspať doružova každú noc!