V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Cvičenie: 5 krokov ako nestratiť motiváciu

Určite ste už počuli nespočetne veľa rôznych výhovoriek, prečo niektorí ľudia prestali cvičiť: nebavilo ich to, nudili sa pri tom, nevideli žiadne výsledky alebo to bolo pre nich príliš namáhavé – alebo najčastejšia výhovorka: nemali na to čas. Ponúkame Vám niekoľko tipov, ako zostať namotivovaní a vytrvať na ceste ku krajšiemu a zdravšiemu

Tip 1: Rozhodnite sa pre zmenu a držte sa svojho rozhodnutia

  • Všetko to závisí iba a len od Vás – inými slovami: “Ak chcem niečo dosiahnuť, je to v mojich rukách.” Musíte na seba prevziať všetku zodpovednosť za úspech, ale aj za zlyhanie, ktoré sa pri plnení Vášho predsavzatia môže dostaviť. Mnohí ľudia si myslia, že ak si najmú osobného trénera, on bude zodpovedný za to, aby dosiahli, čo si zaumienili. Mať nad sebou dozor je síce dobrá vec, ale pamätajte, že žiadny tréner nebude cvičiť za Vás. Vy sa musíte rozhodnúť, že budete dodržiavať to, pre čo ste sa rozhodli a vytrváte v tom.
  • Úspech neprichádza sám od seba – inými slovami: "Ak po niečom túžite, stojí za to snažiť sa.” Pravidelné cvičenie a zdravá strava, pevná vôľa, vytrvalosť a odhodlanie. To sú nástroje, ktoré budete potrebovať na každej ceste k dosiahnutiu svojho cieľa. Nečakajte, že to príde samé. Pripravte sa na to, že si to bude vyžadovať veľké úsilie z Vašej strany.
  • Pri dosahovaní svojho cieľa musíte byť vytrvalí – inými slovami: Musíte dodržiavať “pravidlá hry”. Občasné odchýlky od rozvrhu cvičenia alebo pravidiel Vašej diéty nepredstavujú zásadný problém. Ak však budete svoje pravidlá porušovať častejšie, Váš cieľ sa bude vzďaľovať a šanca sa nejho splnenie bude stale menšia. Aj napriek tomu, že máte ťažký deň, musíte sa prekonať a dodržať to, čo ste si zaumienili – zacvičiť si alebo nedať si na večeru kalorickú bombu. Ak chcete za rok schudnúť 10 kíl, nie je dôležité to, že párkrát vynecháte cvičenie. Najdôležitejšie je zmeniť celkový životný štýl a dodrživať ho najviac ako sa len dá.
  • Verte si – inými slovami: "Ak si myslím, že niečo dokážem alebo nedokážem, pravdepodobne mám pravdu.” Ak začnete spochybňovať svoje schopnosti už od začiatku svojho pokusu zmeniť sa, určite budete mať problém dodržať stanovený plán. Musíte myslieť pozitívne a veriť, že sa Vám to podarí splniť. Pokúste sa nájsť ľudí, ktorí sa takisto snažia schudnúť a navzájom sa povzbudzujte.

Krok 2: Rozvíjajte svoju vnútornú motiváciu

  • Napíšte si zoznam všetkého, čo sa Vám nepáči sa súčasnom životnom štýle (nesedí mi oblečenie, nemám dosť energie, mám vysoký krvný tlak, hanbím sa obliecť si plavky atď.) Potom si spíšte, čo všetko by ste mohli urobiť, aby ste svoje komplexy vyriešili alebo ich aspoň zmenšili (plavky si budem môcť obliecť vtedy, keď… svoju prácu dokážem robiť lepšie, ak… na túru sa môžem vydať vtedy, keď…).
  • Sú pre Vás výhody, ktoré dosiahnete dodržaním svojho plánu, dostatočnou motiváciou? Ak nie, porozmýšľajte, čo všetko Vám môže táto zmena do života priniesť – lepšie zdravie, krajšiu postavu, dostatok energie – skúste nájsť také dôvody, pre ktoré sa Vám oplatí vytrvať v pravidelnom cvičení.

Krok 3: Je Váš cieľ dosiahnuteľný?

Nie je problém stanoviť si cieľ – problém je dať si taký cieľ, ktorý naozaj dokážeme zrealizovať. Na čo by ste mali pri zadávaní svojho predsavzatia pamätať?

  • Cieľ by ste si mali jasne zadefinovať, jeho výsledok by mal byť viditeľný alebo by sa mal dať zmerať. “Chcem mať krajšiu postavu.” Čo to znamená? Ako budete vedieť, že ste dosiahli svoj cieľ? Buďte viac konkrétni, stanovte si, čo presne chcete dosiahnuť (schudnúť 5 kg, mať o 5 cm menej v páse a podobne). Takisto je dobré stanoviť si časové rozpätie, počas ktorého by ste chceli cieľ dosiahnuť.
  • Vaše ciele by mali byť spojené s nejakou aktivitou.Pri každom cieli, ktorý si stanovíte, by ste si mali určiť aj konkrétnu aktivitu, na ktorej ho potom môžete “ukázať”. Napríklad si dajte predsavzatie, že o rok pôjdete bežať maratón. To, či ste si zlepšili kondičku a vytrvalosť si potom môžete priamo a jasne zmerať. Zamerajte sa vždy na nejakú fyzickú aktivitu, ktorá bude niečo ako “skúška správnosti”, či ste svoj plán plnili svedomito.
  • Nastavte si priority.Ak si spíšete zoznam všetkého, čo by ste chceli na sebe zmeniť alebo čo by ste chceli dosiahnuť, môžete skončiť pri niekoľkých popísaných stranách. Je preto dôležité povedať si, ktoré z daných cieľov sú pre Vás najdôležitejšie, po ktorých najviac túžite. Vyberte si jeden, maximálne dva a na tie sa zamerajte. Keď sa Vám podarí dosiahnuť ich, vyberte si zo zoznamu ďalšie dva.
  • Navrhnite si systém odmeňovania. Vždy, keď sa Vám podarí splniť niektorý zo svojich cieľov, odmeňte sa. Doprajte si masáž alebo výlet alebo si kúpte niečo na seba. V zozname svojich cieľov si môžete vopred ku každému cieľu poznačiť, akú odmenu by ste za splnenie chceli. Táto odmena by mala byť motiváciou k tomu, aby ste sa po splnení jedného cieľa s radosťou pustili do ďalšieho J.
  • Ak je Váš cieľ príliš ťažký alebo zložitý, rozdeľte si ho na viacero častí. Ak ste sa rozhodli pre veľkú alebo ťažkú zmenu vo svojom živote, môže sa stať, že akonáhle sa Vám prestane dariť, stratíte motiváciu. Je preto dobré rozdeliť si tento veľký plán na viacero menších častí a plniť ich postupne. Tu platí pravidlo malých krokov – pomaly, ale isto.

Krok 4: Identifikujte všetky možné prekážky

Na začiatku si to možno vôbec neuvedomíte, ale pravdou je, že pri dosahovaní cieľov sa zvyčajne objavuje viac prekážok ako toho, čo nám pomáha v splnení svojho sľubu. Prekážky a demotivácia sú rôzne – záleží od fázy, v ktorej sa práve nachádzate. Iné sú na začiatku plnenia svojho cieľu, iné v polovici a iné pred koncom. Skôr, ako sa pustíte do splnenia svojho cieľu, porozmýšľajte o všetkých “pre a proti”. Hoci na začiatku môžete mať veľkú a silnú motiváciu zmeniť niečo na sebe, verte, že po 2, 5 a 10-tich týždňoch bude úplne iná.

Medzi najčastejšie prekážky, ktoré spôsobia zlyhanie v našej snahe schudnúť, patria napríklad tieto fakty: prestaneme dodržiavať stanovený plán, nedostatok vedomostí napr. o správnom stravovaní alebo cvičení, slabá fyzická kondícia, nedostatok motivácie alebo energie a chuti, málo peňazí, málo času, nedisciplinovanosť, chýba podpora zo strany nášho partnera atď.

Krok 5: Posúďte svoju fyzickú kondíciu

Aby ste si mohli zvoliť správny cvičebný program a diétu, musíte poznať svoj aktuálny fyzický stav.

Prvý krok Väčšina ľudí sa vzdá svojho cieľa počas prvých týždňov či mesiacov. Odradí ich najmä to, že nevidia žiadne konkrétne výsledky. Preto je veľmi dôležité vytrvať a prežiť krízové obdobia, kedy máme pocit, že to, čo robíme, nemá zmysel.

Niekedy máme na seba nesplniteľné požiadavky. Ak ste nikdy predtým necvičili, nemôžete predsa očakávať, že teraz sa Vám bude chcieť cvičiť každý deň. Treba začať postupne, pozvoľna a časom zvyšovať nároky. Je tiež dôležité poradiť sa s odborníkom – pomôže Vám zvoliť správny druh cvičenia, vhodnú diétu, namotivuje Vás… Ak sa do toho pustíte len sami, je väčšia pravdepodobnosť, že nevydržíte a o pár dní či týždňov budete tam, kde ste boli na začiatku.

Zvykanie si na viac cvičenia V tejto druhej fáze je dôležité to, aby ste cvičenie a správne stravovanie prijali ako súčasť svojho každodenného života a zvykli si na to ako na samozrejmosť. Prekonajte aj nepríjemný pocit z toho, že v posilňovni nikoho nepoznáte alebo že pri behaní vonku sa na Vás všetci čudne pozerajú (nie je to pravda). Nenechajte sa ničím a nikým odradiť. Cvičenie bude pre Vás novinkou, s ktorou sa musíte “skamarátiť” a začať ju brať ako súčasť seba. Následne sa stratia všetky nepríjemné pocity a hanba.

Očakávania Akzačnete cvičiť a držať diétu len preto, aby ste čo najskôr videli výsledky, asi Vám to dlho nevydrží. Nesledujte stále svoju váhu a nemerajte si obvod pásu. Sústreďte sa na to, či sa Vám darí dodržiavať jedálniček a cvičebný plán. Ak chcete za každú cenu porovnávať, tak sa pozrite na to, či je Vaša kondička lepšia ako na začiatku, ako sa cítite po zdravotnej stránke a podobne. Hmotnosť na váhe nie je v tomto prípade vôbec rozhodujúca! 

Zdokonaľujte svoj plán To, že ste si na začiatku stanovili presný cvičebný plán ešte neznamená, že ho nemôžete postupom času meniť. Pokojne skúšajte nové druhy cvičenia, rôzne fitness prístroje, vylepšujte svoj jedálniček, čítajte si vhodné články o zdraví a podobne.

Nezávislosť V tejto fáze by ste už mali byť schopní dodržiavať svoj program “nového životného štýlu” jednoducho a bez väčších demotivácií. Vaše telo aj myseľ si zvykli na nový režim a automaticky v ňom pokračujú. Teraz si môžete povedať, že žijete zdravý, aktívny život a môžete sa pochváliť, pretože sa Vám podarilo prekonať samých seba!

 

http://www.dormeo.net/clanki-dormeo/zdravje-in-pocutje/5-korakov-do-motivacije-za-telesno-dejavnost.htm?t=a&csu=general&cex=197138&med=em&orig=int&vir=no&src=si_gen_general_em_dr_br_int_f_sec_188&referrer=dr_em_48405&utm_source=dr_em_48405&utm_medium=E-mail&utm_campaign=si_gen_general_em_dr_br_int_f_sec_188_197138&utm_content=EA_ezin_188_zenski&link_id=153746028&esid=48405&ueid=1335090&uem=mojca.lukan@studio-moderna.com&elid=950398114