V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Dodržiavate svoje novoročné predsavzatia aj teraz?

Aj Vy ste si na začiatku roka napísali zoznam svojich novoročných predsavzatí?

Dbajte na to, aby ste nestratili motiváciu

Najlepšie, čo môžete urobiť hneď na začiatku, je stanoviť si svoje predsavzatia jasne a čo najkonkrétnejšie. Ak si dáte len nejaký všeobecný, presne nedefinovaný záväzok, ľahko sa môže stať, že akosi “odíde do zabudnutia”, prestanete naň myslieť alebo ho budete odkladať na neskôr. Svoje novoročné predsavzatie by ste si vždy mali napísať na papier a mať ho na očiach – nalepte si papierik na zrkadlo, na chladničku, v práci na nástenku a podobne. Ak ste si na začiatku roka nenapísali svoje predsavzatie, urobte tak teraz – možno práve to Vás zachráni pred ďalším prehratým bojom s novoročnými záväzkami.

Povedzte o svojom predsavzatí ostatným

Chcete urobiť všetko pre to, aby ste dodržali svoje novoročné predsavzatie? Povedzte o ňom svojim kolegom, kamarátom, rodine, susedom… Ak ste sa im nepochválili na začiatku roka, urobte to teraz. Povedzte, čo by ste chceli dosiahnuť a akým spôsobom sa o to snažíte. Ak sú to rozumní ľudia, pomôžu Vám dodržať, čo ste si zaumienili. Napríklad ak sa rozhodnete obmedziť sladkosti, nebudú Vás ponúkať sladkým, ak prestanete fajčiť, nebudú Vás volať na cigaretku a podobne. Môže Vám pomôcť aj ich obdiv alebo povzbudenie – to je tiež veľmi dobrá motivácia.

Nájdite si pomocníka

Niektoré predsavzatia sa Vám budú ľahšie dodržiavať, ak budete mať pomocníka, ktorý Vás v nich bude podporovať – môže to byť kamarát alebo aj lekár (napríklad pri chudnutí), osobný tréner alebo manžel/manželka (začne chudnúť s Vami alebo spolu prestanete fajčiť a pod.). Nehanbite sa požiadať o pomoc a poprosiť, aby Vás niekto podporoval, zaujímal sa, ako Vám to ide, prípadne aj aby Vás kontroloval. Niektoré veci idú naozaj ľahšie, keď sme pod dozorom iného človeka, prečo si to teda neuľahčiť, keď sa dá?!

Zvážte všetky možnosti

Ak sa Vám nedarí dodržiavať svoje novoročné predsavzatie, môže to byť aj tým, že ste si dali príliš ťažký, obmedzujúci alebo nereálny záväzok. Porozmýšľajte o tom: predsavzatie by Vás nemalo nijako extra obmedzovať, nemalo by byť podmienené zásadnou zmenou v živote (napríklad presťahovať sa, nájsť si novú prácu, nájsť si partnera či partnerku a podobne). Niektoré zmeny totiž nemôžeme ľudskými silami dosiahnuť len tak na počkanie, preto je nezmysel podmieňovať nimi svoje predsavzatie. Je to v podstate odsúdenie svojho novoročného záväzku na neúspech. Snažte sa teda zmeniť svoje predsavzatie tak, aby bolo reálne a aby si jeho dodržiavanie nevyžadovalo extrémnu snahu a úsilie z Vašej strany.

Na druhej strane – dávajte si tiež pozor, aby zmena, ktorú chcete dosiahnuť nebola príliš malá, až nebadaná, lebo sa Vám bude zdať, že ste vynaložili snahu na niečo, čo ani nie je vidieť. Ideálne je dať si také predsavzatie, ktorého výsledok budete môcť na vlastné oči vidieť alebo sa ho dotknúť – vymaľujte steny v byte, vyčistite každý mesiac chladničku, upracte si všetky klince a šróbiky, ktoré sa Vám váľajú v šuflíku do jednej krabičky a podobne. Takto budete mať pocit, že Vaša zmena je skutočná a bude Vás to tešiť.

Skúste spojiť predsavzatie so zábavou

Je na Vašom zozname novoročných predsavzatí samá nuda? Chudnutie, obmedzenie sladkostí, snaha o skoncovanie s fajčením… Pokúste sa to tento rok urobiť trochu inak – pridajte ku každému svojmu predsavzatiu niečo veselé, zábavné. Napríklad: ak chcete schudnúť, prihláste sa na hodiny tanca alebo zumby, kde sa zároveň zabavíte. Alebo sa dohodnite s kamarátmi a aspoň raz za mesiac si spoločne vyrazte na diskotéku – ak budete poctivo tancovať, určite schudnete aj tam a navyše to nebude nudné! Pamätajte, že s dobrou náladou a s úsmevom ide všetko ľahšie.

Predsavzatie, ktorého sa treba vzdať

Dávate si rovnaké predsavzatie už niekoľký rok po sebe a stále sa Vám ho nepodarilo splniť? Možno je čas, aby ste sa ho vzdali a zabudli naň. Porozmýšľajte, prečo si toto “nesplniteľné” predsavzatie dávate a z akých dôvodov ho nedokážete dodržať – možno by ste ho mohli preformulovať, upraviť, zmeniť a pod. A možno zistíte, že Vám na to v skutočnosti až tak veľmi nezáleží.

Rozhodli ste sa, že zhodíte 30 kíl za rok a nepodarilo sa? Tentokrát sa rozhodnite pre 10 kíl – bude to jednoduchšie, reálnejšie a budete cítiť, že je väčšia šanca dosiahnuť svoj cieľ. A koniec koncov, keď za 3 roky schudnete postupne 30 kíl, je to určite lepšie ako každý rok si dať predsavzatie, že zhodíte 30 kíl a neschudnete z toho ani gram, lebo sa na toto predsavzatie každý rok vykašlete…

Predsavzatie by malo byť súčasťou každodenného života

Znie to možno neuveriteľne, ale ľahšie si zvyknete robiť “nepríjemné” predsavzatie každý deň ako len párkrát do týždňa. Napríklad ak sa rozhodnete pravidelne cvičiť, cvičte každý deň 30 minút – zvyknete si na to ľahšie ako keby ste chodili cvičiť  2x týždenne po 2 hodiny. Ak sa predsavzatie stane súčasťou Vášho každodenného života, rýchlejšie si naň zvyknete, tým pádom sa zvýši pravdepodobnosť, že ho budete dodržiavať a nevdáte sa ho, pretože sa pre Vás stane samozrejmosťou.

Nebuďte perfekcionisti

Nikto nie je dokonalý, každý z nás má svoje chyby a slabosti, preto nečakajte ani od seba samého, že sa Vám podarí dodržať predsavzatie dokonalo. V opačnom prípade budete demotivovaní, sklamaní a nebudete mať chuť púšťať sa do ďalších predsavzatí. Ak sa Vám občas nepodarí dodržať svoj záväzok, netrápte ani chvíľu tým, že budete premýšľať, akí ste slabí a nedokonalí, ale okamžite to napravte. Ak ste vynechali jedno cvičenie, dajte si hneď v ten týždeň ako “pokánie” o jedno cvičenie navyše. Ak ste neodolali sladkostiam, choďte si “za trest” zaplávať alebo poumývajte okná. Vytrvalosť je tým najlepším základom pre trvácne, pozitívne zmeny. Nezabudnite si pravidelne pripomínať, prečo ste sa rozhodli dodržiavať svoje predsavzatie – je za tým lepšie zdravie, krajšia postava, lepší pocit zo seba atď. Vždy treba vedieť, prečo robíte to, čo robíte.