V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Januárové chudnutie má svoju tradíciu

Zvyk chudnúť počas januára sa objavil pred niekoľkými našimi generáciami, keď ešte neexistovali chladničky ani žiadne potravinové konzervanty. Vtedy však diéta nemala taký význam ako dnes, pretože jej cieľom nebolo schudnúť, ale prežiť.

Ako to začalo

Zvyk chudnúť počas januára sa objavil pred niekoľkými našimi generáciami, keď ešte neexistovali chladničky ani žiadne potravinové konzervanty. Vtedy však diéta nemala taký význam ako dnes, pretože jej cieľom nebolo schudnúť, ale prežiť.

V tých dobách ľudia pred Vianocami zabíjali ošípané, aby mali počas sviatkov bravčové mäso a klobásky, takže jedla mali vtedy naozaj požehnane. To následne znamenalo, že všetko jedlo bolo treba zjesť čo najskôr, aby sa nepokazilo. Keď potom nastúpil január, v špajzi väčšine ľuďom zostala len kyslá kapusta a zopár zemiakov. A tak sa začala história januárových diét.

Predsavzatia

Na prelome rokov si mnohí ľudia dávajú rôzne predsavzatia a ciele, ktoré chcú dosiahnuť v nasledujúcom roku. Keďže majú mnohí ľudia nadváhu, diéta sa často nachádza na zozname novoročných predsavzatí. Ak aj Vy chcete schudnúť, jednoznačne by bolo dobré, keby ste si napísali zoznam bodov, podľa ktorých budete postupovať. Tento zoznam Vám bude slúžiť ako motivácia a povzbudenie a bude Vás spoľahlivo viesť po ceste chudnutia.

Veselý december

Vzhľadom na to, že posledný deň roka sa považuje za jeden z najveselších, mnohí z nás dobrovoľne podľahnú rôznym pokušeniam. Na Silvestra si doprajeme alkohol, ktorý, mimochodom, obsahuje 8 kCal/g a ládujeme sa koláčikmi od mamy či babky, ktorým nevieme odolať. A to nehovoríme o vianočných rezňoch, vysmážanej rybe a majonézovom šaláte, silvestrovskej údenine s bielym chlebom či zemiakmi, ktoré sú plné jednoduchých sacharidov.

Nadváha vo všeobecnosti

Väčšina z nás vníma nadváhu ako negatívny estetický prvok, ktorý nás kazí vzhľad a robí nás menej atraktívnymi. Krása je podmienená ideálnymi mierami, peknými krivkami tela a nízkou hmotnosťou. Prvou prekážkou na ceste za peknou postavou je nadbytok podkožného tuku. Tou najhoršou stránkou obezity je ale fakt, že negatívne ovyplvňuje naše zdravie, zvyšuje riziko srdcového infarktu a následne predčasného úmrtia.

Vzdať sa jedla? NIE

Akonáhle sa po sviatkoch postavíme na váhu, mnohí z nás zažijú šok, hoci aj predtým sme už určite tušili, že sme pribrali, keďže nohavice nám zostali tesnejšie a aj po schodoch sa nám zrazu išlo oveľa ťažšie ako zvyčajne. Toto má často za následok iracionálne zahájenie hladovania alebo aspoň systematické odopieranie si jedla. Je to základná chyba všetkých, ktorí začínajú chudnúť. Iste, v priebehu prvých dní určite zhodíte zopár kíl, ale bude to predovšetkým v dôsledku straty vody z tela, pričom otravný tuk zostane na svojom mieste. 

Akonáhle prestanete prijímať potravu, telo si najskôr začne brať nahromadenú energiu, ale hneď po tom nastúpi nočná mora – telo si začne robiť ďalšie zásoby v podobe ukladania tukov = priberania. Takto sa rýchlo dostanete na svoju východiskovú váhu alebo dokonca naberiete ešte ďalšie kilá. Rozhodne preto neurobte túto chybu a neprestaňte jesť!

Jedzte častejšie

Celodenné, či dokonca celosviatkové pojedanie pri telke s rodinou úplne naruší náš pôvodný stravovací režim. Základom zdravého stravovanie, ktorý zdôrazňujú aj mnohé diéty, je jesť 5-krát denne. To je optimum, hoci v dnešnom uponáhľanom svete je niekedy problém nájsť si toľko času na jedenie. Nikdy však nejedzte príliš veľké porcie! Zlatá stredná cesta je aj v tomto prípade najlepším riešením.

Keď sa ráno prebudíme, ideálne je hneď zjesť aspoň niečo malé, pretože ak raňajky odložíte kvôli leňošenie v posteli alebo sa budete náhliť do práce s prázdnym žalúdkom, telo automaticky začne šetriť energiu. Správne porcia raňajok Vám pomôže nepribrať a zároveň naštartuje telo, aby začalo spaľovať kalórie.

Preč s tukom

Základným pravidlom úspešného chudnutia je spáliť viac kalórií ako ich zjeme. Ak nemáte sedavé zamestnanie, pôjde to celkom ľahko. Ale ak celý deň prevažne sedíte, budete musieť kalórie spaľovať intenzívnejšie práve mimo práce.

Tuk sa začína spaľovať až asi po pol hodine cvičenia s kapacitou 50–70%. Pre ľudí s priemernou fyzickou kondíciou to predstavuje chôdzu do kopca (nie príliš strmého), klasické bicyklovanie alebo pomalý beh. Počas bežného dňa spotrebuje priemerný človek zhruba 2000 kCal.

Keďže v januári býva príliš chladno na bicyklovanie a niekedy aj príliš šmykľavo na behanie, je to ideálny čas na prechádzky v zasneženej prírode alebo vybláznenie sa pri guľovačke, stavaní snehuliaka. Zimná prechádzka ponúka perfektnú idylku, najmä ak sa prechádzate po zasneženej krajiny v noci, keď žiaria hviezdy, obloha je tmavá a všetko okolo je nevinne biele. Už 1 hodina pohybu denne Vám postačí na to, aby ste získali krajšiu postavu a nižšiu hmotnosť.

Najlepší spôsob, ako sa vyhnúť stresovaniu, znechuteniu a zlej nálade kvôli kilám navyše, je jednoznačne prevencia. Ak budete počas decembra jesť rozumne, určite znížito riziko toho, že v januári budete musieť zahájiť proces chudnutia J.