V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Je Váš spánok čoraz horší?

Aj Vy si myslíte, že vážne problémy so spánkom sa týkajú len starších ľudí? Žiaľ, vôbec to nie je pravda. Už na začiatku dospelosti si môžete všimnúť prvé zmeny, ktoré menia Váš spánok na horší. Pamätáte si, keď ste ako dieťa alebo tínedžer dokázali prespať celé predpoludnie? Dnes Vám to už zrejme vôbec nejde. Chceli by ste sa opäť vyspať tak dobre ako za mladých čias?

Prečo nastávajú zmeny?

S pribúdajúcim vekom sa menia naše spánkové návyky – tento proces sa začína už na začiatku dospelosti. Časom potrebujeme menej a menej spánku a už to proste nie je také ako kedysi. Tretia a štvrtá fáza REM spánku, t.j. fáza hlbokého spánku a snívania, sa postupne znižuje.

Napriek tomu naša potreba kvalitného spánku zostáva nezmenená alebo veľmi podobná a práve preto začínajú problémy. Keďže ťažsie zaspávame, často sa prebúdzame a vstávame skoršie, nemáme toľko kvalitného spánku, koľko naše telo potrebuje, čo sa rýchlo prejaví na našom zdraví a celkovej pohode.

Čo spôsobuje, že náš spánok je postupom rokov horší?

S pribúdajúcimi rokmi sa objavujú aj rôzne zmeny, ktoré vplývajú na náš spánok a robia ho slabším, horším. Tu je prehľad najčastejších dôvodov:

Zlé spánkové návyky

Keď ste boli dieťa alebo tínedžer, pravdepodobne to boli rodičia, ktorí rozhodovali o tom, kedy pôjdete spať, sledovali Váš spánkový rytmus a vďaka tomu ste spávali tak ako bolo treba. Teraz však asi nevenujete spánkovému režimu toľko pozornosti, čo spôsobuje ťažkosti. Práca na smeny, pitie alkoholu, zdriemnutie počas dňa – všetky tieto faktory majú extrémne zlý vplyv na Váš nočný spánok a jeho rytmus. Určite nie je možné, aby ste všetky tieto vplyvy odstránili zo svojho života, ale aspoň ich dokážete skresať na minimum.

Choroby

Veľmi častou príčinou zlého spánku je choroba, obzvlášť v zrelom veku. V mladosti narúšajú náš spánok rôzne typy bolestí (chrbát, krk) a občasné zdravotné komplikácie, ale vo vyššom veku sa už objavujú aj srdcové ochorenia, artritída alebo ťažkosti, ktoré sprevádzajú menopauzu a práve tieto majú veľký podiel na poruchách spánku.

Lieky

Lieky Vám síce môžu pomôcť so zdravotnými problémami, ale zároveň môžu vyvolať poruchy spánku. Niektoré lieky majú za následok ťažšie zaspávanie, iné spôsobia, že sa v noci niekoľkokrát prebudíte.

Stres

Dospievanie je často sprevádzané stresom. Tínedžeri to nemajú ľahké, ale ešte ťažšia situácia nastane, keď sa musia osamostatniť a prevziať zodpovednosť. Vtedy sa začínajú hromadiť rôzne starosti.

  • Podarí sa mi úspešne doštudovať?
  • Nájdem si prácu?
  • Stretnem toho pravého životného partnera?
  • Dokážem splácať úver?
  • Budú naše deti v poriadku?

Všetky tieto otázky dokážu do života človeka priniesť veľký stres – a ten následne zhoršuje aj kvalitu spánku.

Psychologické problémy

Mladosť rozhodnie nie je ľahkým životným obdobím, ale aj tak sa väčšina ľudí v mladom veku nestretáva so závažnými, ťažkými životnými skúškami. Smrť blízkych, rôzne choroby a ďalšie ťažkosti sa zväčša objavujú v zrelom veku človeka a prinášajú so sebou vážne psychické problémy, ktoré sa takisto podieľajú na horšej kvalite spánku.

Poruchy spánku

Spánkové poruchy výrazne zhoršujú kvalitu Vášho spánku, preto by ste ich mali brať vážne. Spánkové apnoe alebo syndróm nepokojných nôh patria medzi poruchy, ktoré sa časti objavujú práve v dospelom veku, preto venujte pozornosť už prvým príznakom.

Odchod do dôchodku

Nástup na dôchodok takisto patrí medzi faktory, ktoré vplývajú na kvalitu spánku. Zrazu ste menej aktívni, máte viac času a energie ako predtým. Vylihovanie na gauči pred televízorom sa určite prejaví aj na kvalite Vášho spánku. Kľúčom k úspechu je teda zostať aktívnym – je to jediný spôsob, ako sa vyhnúť driemaniu cez deň, ktoré robí Váš nočný spánok doslova mizerným. Keď budete počas dňa aktívni, večer budete dostatočne unavení na to, aby ste počas noci spali bez väčších problémov.

Všimli ste si nejaké zmeny?

Postrehli ste, že spávate oveľa menej ako doteraz? Nemusí to hneď byť dôvod na znepokojovanie – je celkom normálne, že postupom času klasá naša potreba spánku. Počas dospievania a vývoja si telo vyžaduje veľa spánku, ale neskôr v dospelosti sa táto potreba postupne zmenšuje.

  • Ak spávate menej, ale napriek tomu sa cítite dobre, nemusíte sa ničoho obávať. Ak ste kvôli nedostatku spánku veľmi unavení, v prvom rade sa postarajte o to, aby ste každú noc spali dostatočne dlho. Riešenie je niekedy veľmi jednoduché: choďte skôr spať.
  • Ak by ste aj mohli spať dlho, ale nedá sa Vám, mali by ste vyhľadať lekára a prekonzultovať to s ním.

Dôležité je neignorovať poruchy svojho spánku, pretože môžu prerásť do vážneho stavu a úplne zničiť kvalitu Vášho života. Lekár Vám môže pomôcť opätovne nájsť správny spánkový režim, čo sa rýchlo prejaví na zdravotnom stave a aj na celkovej pohode.