Nemáte žiadne položky vo vašom nákupnom košíku.

Vyskúšajte
Koľko spánku potrebuje Vaše telo?

Koľko spánku potrebuje Vaše telo?

Ste sústavne unavení a chýba Vám energia? Po celý deň sa Vám zíva bez ohľadu na to, koľko hodín ste spali? Príliš málo, ale aj príliš veľa spánku škodí. Mali by ste sa preto riadiť pravidlom, že najlepšie je spať 8 hodín denne. Každý z nás je jedinečná osobnosť, každý máme svoje potreby a preto sa môže líšiť aj<

Dajte pozor, aby Váš spánok bol skutočne spánkom!

Aj Vy máte problém so zaspávaním a v noci sa často budíte?

V tomto prípade nebude Váš spánok kvalitný a okrem toho nie je možné spočítať, koľko hodín ste vlastne spali, pretože ste spánok často prerušovali.

Čo robiť?

Najskôr sa pokúste zlepšiť kvalitu Vášho spánku – to môže vyriešiť mnohé ďalšie problémy.

Ako zlepšiť kvalitu svojho spánku?

Pravidlá sú jasné a jednoduché a pravdepodobne ich veľmi dobre poznáte, ale chce to aj dodržiavať ich:

1. Zhasnite v spálni všetky svetlá a urobte si totálnu tmu.

Zabezpečte, aby bola vo Vašej spálni úplná tma a ak to nie je možné, použite masku na oči. Tma v spálni je jednou zo základných podmienok pre dobrý spánok.

2. Pred spaním nejedzte ani necvičte

Naplánujte si tieto aktivity tak, aby ste ich dokončili aspoň niekoľko hodín pre spaním.

3. Pokúste sa pred spánkom upokojiť a stíšiť

Ak ste v strese alebo jednoducho neviete upokojiť svoju hlavu plnú myšlienok, skúste to pomocou relaxácie. Veľmi zlým nápadom je pozerať pred spaním televíziu, pretože to ešte viac stimuluje Váš mozog – udržiava ho aktívnym, čo Vám spôsobí ťažkosti so zaspávaním.

4. Fajčíte? Pijete veľa alkoholu? Aj to môže spôsobiť problémy so spánkom.

Ak je to možné, vyhnite sa týmto látkam. Ak užívate lieky nariadené lekárom, prekonzultujte s ním svoje ťažkosti týkajúce sa spánku – môžu ich spôsobovať práve tabletky.

Krok 2: Pozrite sa na štatistiky

Existujú odporúčania, ktoré hovoria, koľko hodín spánku človek potrebuje vzhľadom na svoj vek. Rovnaká doba spánku totiž nie je vhodná pre všetkých rovnako, ale odporúčania Vám môžu pomôcť aspoň trochu si urobiť predstavu, či spávate málo alebo priveľa. Môžete sa podľa nich otestovať a tak zistiť, čo Vám vyhovuje najviac.

Koľko spánku potrebujú deti?

Máte deti? Pamätajte, že bábätká potrebujú 14-15 hodín spánku denne, batoľatá 12 až 14. Školáci by mali spať 10-11 hodín denne.

A čo dospeláci?

Podľa všeobecných odporúčaní by mal dospelý človek spať každú noc 7-9 hodín. Môže to veľmi pomôcť, ak sa dlhodobo cítite unavení, ste pod stresom, ste tehotná alebo máte chronický nedostatok spánku.

Patríte k staršej generácii? V princípe potrebujete trochu viac spánku ako ľudia v produktívnom veku, ale možno poznáte častý problém – nechcené prebúdzanie sa skoro ráno. V tom prípade si doprajte popoludňajší “šlofík”, ktorý Vám môže pomôcť zbaviť sa zlej nálady a únavy spôsobenej nedostatkom nočného spánku.

Krok 3: Otestujte sa!

Teraz je čas urobiť si malý test, aby ste zistili, koľko spánku skutočne potrebujete. Môžete si vybrať spomedzi dvoch testov – záleží len na Vás, na Vašich zvykoch a životnom tempe.

 

Test č. 1

Pri prvom teste je dôležité vstávať každé ráno o tom istom čase. Budíček si, samozrejme, môžete prispôsobiť svojim potrebám a povinnostiam, ale dbajte na to, aby ste si vybrali reálnu hodinu. Ak sa, napríklad, rozhodnete vstávať o 8-smej ráno, ale Váš partner vstáva o 7-dmej a Vy sa pritom prebudíte, tento test nebude dobre fungovať. V takom prípade sa radšej rozhodnite chodiť do postele o hodinu skôr, aby ste mohli ráno skôr vstať. Musí to byť vždy v rovnakom čase.

Keď si nastavíte čas vstávania, dbajte na to, aby ste vstali hneď, ako Vám zazvoní budík. Žiadne posúvanie o 5 minút.

Ďalšou podmienkou testu je ísť spať vtedy, keď sa Vám chce spať. Ak ste ospalí, nesnažte sa za každú cenu ešte vydržať hore. Ľahnite si do postele a uvidíte, že zaspíte takmer okamžite. Ak sa Vám spať nechce, neležte zbytočne v posteli a nenúťte sa zaspať.

Zhruba po 2 týždňoch si Vaše telo zvykne na tento nový režim – predovšetkým na čas vstávania. Vaše telo bude fungovať takmer ako hodinky, takže Vás bude “posielať” ído psotele a ráno zobúdzať v rovnakom čase. Večer budete tak ospalí, že jednoducho nedokážete odolať a do postele sa dostanete v rovnakom čase. Takto veľmi jendoducho zistíte, koľko spánku si Vaše telo vyžaduje.

 

Test č. 2

Druhý test funguje presne opačne – choďte do postele v takom čase, aby ste mohli neprerušene spať 9-10 hodín. Ak musíte ráno vstať o ôsmej a ísť do práce, choďte večer spať o 22:00. Ak sa Vám ale stáva, že ráno musíte vstávať skôr, bude pre Vás lepší prvý test.

Nenastavujte si budík – iba ak sa bojíte, že by ste spali viac než 10 hodín J. V tom prípade si budík nastavte tak, aby Vám zvonil o niekoľko minút neskôr v porovnaní s časom, v ktorom ste sa včera zobudili (ak ste včera vstali o 9:00, dajte si na nasledujúci deň budík na 9:15).

Počas tohto testu si všimnete, že sa budete prebúdzať každé ráno v rovnakom čase – ale, samozrejme, len v prípade, že večer pôjdete spať v tom istom čase. Ak zaspíte každý večer o 23:00 a prebúdzate sa o 7:00, znamená to, že Vaše telo potrebuje 8 hodín spánku každý deň.

 

Krok 4: Počúvajte svoje telo

Výskumy ukázali, že počet hodín spánku, ktoré naše telo potrebuje, je u každého človeka iný. Niektorí ľudia dokážu byť úplne svieži aj po 4 hodinách spánku, kým ostatní po celý deň  zívajú hoci spali 12 hodín. Pamätajte si, že dĺžka spánku sa u každého líši, preto je dôležité počúvať svoje telo a prispôsobiť sa jeho potrebám – to je dôležitejšie ako štatistiky a odporúčania.