V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Najčastejšie príčiny ospalosti a únavy

Aj Vám sa občas stáva, že ste ospalí a unavení, pričom neviete o žiadnej príčine, ktorá by to mohla spôsobovať? Prečítajte si tento článok a možno sa dozviete, čo Vás oberá o energiu bez toho, aby ste o tom tušili.

 

Príčina č. 1: Nedostatok spánku

Toto je najčastejšia príčina únavy! Čím aktívnejšie žijeme a máme viac povinnností, tým viac energie počas dňa strácame. Ak však spíme menej ako nášmu telu treba, vytvárame si “spánkový” dlh, ktorý sa prejavuje aj tým, že sme unavení, ospalí a slabí. Nezabúdajte, že naše telo potrebuje minimálne 6-8 hodín spánku každú noc.

 

Riešenie:

  • Snažte sa chodiť spať každý večer v rovnakom čase
  • Spite minimálne 6-8 hodín
  • Zaobstarajte si kvalitný matrac a vankúš

 

Príčina č.  2: Spánkové apnoe

Ak ste ospalí a unavení počas dňa aj napriek tomu, že ste v noci dostatočne dlho a dobre spali, môže byť príčinou syndróm spánkového apnoe. Je to porucha regulácie dýchania, ktorá sa vyznačuje prestávkami v dýchaní počas spánku – trvajú od 10 sekúnd až do 1 minúty. Vtedy jednoducho nedýchate.

 

Riešenie:

  • Ak máte nadváhu, snažte sa schudnúť
  • Obmedzte fajčenie alebo prestaňte fajčiť úplne
  • Používajte špeciálnu masku alebo dentálnu pomôcku
  • V niektorých prípadoch je nutný chirurgický zákrok

 

Príčina č.  3: Nevhodná strava alebo diéta

Nepravidelné stravovanie, nezdravé potraviny a prejedanie sa – aj to môžu byť príčiny únavy a ospalosti. Vyvážená a zdravá strava totiž pomáha kontrolovať hladinu cukru v krvi a udržiava ju v normálnych hodnotách, čo je prevencia náhlych poklesov cukru v krvi, ktoré sa môžu prejaviť práve únavou a slabosťou.  

 

Riešenie:

  • Každé ráno raňajkujte
  • Vaše jedlo by malo obsahovať proteíny aj komplex karbohydrátov – táto kombinácia Vás zásobí dostatočným množstvom energie, ktorá Vám vydrží až do obeda.

 

Príčina č. 4: Anémia

Anémia je jednou z hlavných príčin vyčerpania u žien. Menštruácia totiž spôsobuje stratu krvi, čo môže mať za následok nedostatok železa.

 

Riešenie:

  • Snažte sa vykompenzovať si stratu železa jedením vhodných potravín ako napríklad chudé mäso, pečeň, fazuľa či morské plody a podobne.

 

Príčina č.5: Depresia

Depresia je predovšetkým emočná porucha. Môže spôsobiť únavu, nespavosť, ospalosť, bolesti hlavy, letargiu, nechutenstvo atď.

 

Riešenie:

  • Ak sa cítite vyčerpaní a apatickí a pretrváva to niekoľko týždňov, vyhľadajte lekára – psychológa alebo psychiatra.

 

Príčina č. 6: Hypotyreóza

Hypotyreóza je autoimunitné ochorenie štítnej žľazy, ktoré najčastejšie postihuje ženy po 40-tke. Keďže telo produkuje nedostatok hormónov štítnej žľazy, mnohé telesné funkcie sú spomalené.

 

Riešenie:

  • Dbajte na to, aby ste v strave prijímali dostatok jódu
  • V niektorých prípadoch si táto diagnóza vyžaduje chirurgický zákrok

 

Príčina č. 7: Priveľa kofeínu

Je síce pravda, že kofeín nás prebúdza k životu a zlepšuje koncentráciu, avšak mal by sa užívať v primeraných dávkach. Príliš veľa kofeínu totiž zvyšuje srdcovú frekvenciu a krvný tlak, čo sa u niektorých ľudí prejavuje zvýšenou únavou.

 

Riešenie:

  • Znížte množstvo kávy, čaju a miešaných nealkoholických nápojov.

 

Príčina č. 8: Alergia na jedlo

Existujú dôkazy toho, že niektoré potraviny môžu spôsobovať zvýšenú únavu a ospalosť. Pokúste sa odsledovať, či sa Váš stav nezhoršuje po konzumácii niektorého konkrétneho jedla. Ak áno, vyhľadajte alergológa a dajte si urobiť potravinové testy na alergie.

 

Riešenie

  • Snažte sa zistiť, ktoré potraviny Vám nerobia dobre a vyhýbajte sa im
  • Poraďte sa so svojím lekárom

 

Príčina č. 9: Nedostatok fyzickej aktivity

Nedostatok pohybu a cvičenia môže takisto spôsobovať únavu a ospalosť. 

 

Riešenie:

  • Pokúste sa cvičiť aspoň 3–4x do týždňa, aby ste získali viac energie a cítili sa lepšie.