Nemáte žiadne položky vo vašom nákupnom košíku.

Vyskúšajte
Prečo je dobrý spánok taký dôležitý

Prečo je dobrý spánok taký dôležitý

Už od detských čias ste pravdepodobne mnohokrát počuli, ako dôležitý je dobrý spánok. Časopisy sú plné článkov o tom, aký je spánok podstatný, a to isté platí aj o internete a televízii. Prečo je však dobrý spánok skutočne taký významný? Pretože jeho nedostatok môže mať negatívne vedľajšie účinky. Ste pripravený zistiť, ktoré to sú?

Už od detských čias ste pravdepodobne mnohokrát počuli, ako dôležitý je dobrý spánok. Časopisy sú plné článkov o tom, aký je spánok podstatný, a to isté platí aj o internete a televízii. Prečo je však dobrý spánok skutočne taký významný? Pretože jeho nedostatok môže mať negatívne vedľajšie účinky. Ste pripravený zistiť, ktoré to sú?

 

1. Nehody

Už nespočetnekrát bolo štatisticky dokázané, že ľudia, ktorí trpia nedostatkom spánku, sú náchylnejší k rôznym nehodám. Vedeli ste o tom, že nedostatok spánku niektorých ľudí mohol byť jednou z príčin nukleárnej pohromy v Černobyle v roku 1986? Alebo - vedeli ste, že nedostatok spánku bol jedným z faktorov katastrofálnej olejovej škvrny vo vodách na Aljaške v roku 1989?

Nejde len o veľké environmentálne katastrofy, ktoré môžu byť spôsobené nedostatkom spánku – množstvo každodenných nehôd sa udeje taktiež kvôli tomu, že málo alebo zle spíme. Ak ste predošlú noc nespali dobre, je väčšia šanca, že budete zapletený v dopravnej nehode alebo že sa v práci zraníte. Skutočne Vám to stojí za to? Buďte zodpovedný a vždy si doprajte kvalitný nočný spánok predtým, ako ráno opustíte svoj domov!

 

2. Zdravotné problémy

Je to tak – poruchy spánku a jeho dlhodobý nedostatok môžu spôsobiť množstvo vážnych zdravotných ťažkostí. Ktoré? Najnebezpečnejšie z nich sú určite choroby srdca, vysoký krvný tlak a cukrovka. Taktiež sa odhaduje, že približne 90 % ľudí so spánkovými problémami má taktiež nejaký vážny zdravotný problém. Ak chcete znížiť riziko z dlhodobého hľadiska, zabezpečte si dobrý matrac, vytvorte vo svojej spálni príjemné prostredie a každú noc si doprajte dostatok spánku.

 

3. Strata mentálnych schopností

Nedostatok spánku môže taktiež spôsobiť zhoršenie mentálnych schopností – z krátkodobého aj dlhodobého hľadiska. Šli ste už niekedy do školy po iba niekoľkých hodinách spánku? Určite áno! Skúste si spomenúť, ako ste sa v ten deň cítili a nakoľko produktívny ste v skutočnosti boli. Spánok je extrémne dôležitý pre premýšľanie a vzdelávací proces, takže jeho nedostatok môže vážne ublížiť Vašej pozornosti, koncentrácii, sústredeniu a schopnosti riešiť problémy. Ste si istý, že opäť chcete byť na párty až do rána?

 

4. Nízke libido

Súhlasíte s tým, že problémy v sexuálnej oblasti môžu byť nepríjemné pre kvalitu ľudského života? Aj nedostatok spánku môže spôsobiť zníženie libida. Niektoré štúdie ukazujú, že muži s problémami so spánkom majú často nižšiu hladinu testosterónu. A viete, čo znamená málo testosterónu pre mužskú sexualitu, nie? Pohromu!

 

5. Starnutie pokožky

Nielen alkohol, drogy, cigarety, slabá hygiena a starostlivosť o telo alebo nadmerné vystavovanie sa slnku spôsobujú predčasné starnutie pokožky. Aj nedostatok spánku môže spôsobiť, že Vaša pokožka bude vyzerať staršie. Ak nechcete trvalé tmavé kruhy pod očami, množstvo vrások a všeobecne neatraktívnu pokožku, uistite sa, že vždy máte kvalitný spánok. Telo bez dostatku spánku vylučuje viac stresových hormónov a menej tých rastových. A hádate správne – obe možnosti môžu vážne ublížiť vzhľadu Vašej pokožky.

 

6. Depresia

Poruchy spánku a jeho nedostatok sú vo všeobecnosti bežnou príčinou depresie. V podstate ide o začarovaný kruh, keďže nespavosť a depresia sa navzájom podporujú. Čím menej spíte, tým väčšiu máte depresiu a čím viac ste v depresii, tým viac môžu narásť aj problémy so spánkom. Urobte sami sebe láskavosť a nikdy to nenechajte zájsť až tak ďaleko!

 

7. Nárast telesnej hmotnosti

Počuli ste už o prísnych režimoch spánku, ktoré dodržujú profesionálni športovci? Každý večer ísť do postele v rovnakom čase, ranné vstávanie v rovnakom čase a vždy mať dostatok spánku pre telo na zotavenie. Je to preto, lebo nedostatok spánku vážne ubližuje fyzickým schopnostiam, atléti slabnú a takisto to stimuluje telo pri naberaní nadmerných a nechcených kilogramov. Dvakrát si to premyslite, keď budete chcieť obetovať spánok na úkor niečoho iného!