V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Stredomorská diéta

Kalorické maškrty a viac alkoholu – to je ideálny základ na to, aby sa nám pod kožou začal ukladať tuk. Rozumné je preto začať čo najskôr s diétou, ktorá pomôže prečistiť a odľahčiť naše telo. Ideálnym riešením je stredomorská diéta.

Kalorické maškrty a viac alkoholu – to je ideálny základ na to, aby sa nám pod kožou začal ukladať tuk. Rozumné je preto začať čo najskôr s diétou, ktorá pomôže prečistiť a odľahčiť naše telo. Ideálnym riešením je stredomorská diéta. Určite ste už počuli o tom, že stredomorská strava je veľmi zdravá a okrem toho, že pomáha pri chudnutí, má priaznivý vplyv aj na kardiovaskulárny systém.

Ako teda odstrániť tieto škody?Odpoveď je jednoduchá: pomocou ovocia a zeleniny. A to je základ stredomorskej diéty!

 

Blahodárne účinky ovocia a zeleniny

Ovocie a zelenina sú skutočným darom pre náš kardiovaskulárny systém. Štúdia, ktorú robili na Harvarde v USA ukázala, že každá porcia ovocia a zeleniny, ktorú pridáme k svojmu hlavnému jedlu, znižuje riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení o 4 percentá. Prieskumu sa zúčastnilo 110 000 žien a mužov, ktorých stravovacie návyky boli sledované po dobu 14 rokov. Výsledky ukázali nasledovné: u tých, ktorí jedli denne jednu alebo dve porcie ovocia a zeleniny, bolo riziko vzniku srdcových ochorení o 30% väčšie ako u tých, ktorí si denne dali 8 alebo viac porcií ovocia či zeleniny. A prečo má ovocie a zelenina taký významný vplyv na naše zdravie? Tajomstvo sa skrýva v chemických látkach zvaných fytochemikálie.

 

Čo sú fytochemikálie?

Fyfochemikálie sú chemické látky bez nutričnej hodnoty, ktoré pomáhajú rastlinám brániť sa pred rôznymi infekciami a mikróbami. Vedci dokázali, že fytochemikálie zohrávajú významnú úlohu aj v ľudskom tele. Ich činnosť je pritom podobná ako u rastlín: chránia náš organizmus pred mnohými ochoreniami. Podľa prieskumov obsahuje jedna porcia ovocia alebo zeleniny až 100 rôznych druhov fytochemikálií.

 

Ako v našom tele pôsobia fytochemikálie ?

Fytochemikálie vykonávajú v ľudskom tele mnoho prospešných činností. Okrem iného pôsobia ako antioxidanty, starajú sa o zdravie a pevnosť ciev, chránia ich pred upchávaním a okrem toho blokujú niektoré enzýmy, ktoré spôsobujú zvýšenie tlaku.

Fytochemikálie sú pre naše telo extrémne dôležité, predovšetkým pre kardiovaskulárny systém. Nachádzajú sa v každom type ovocia a zeleniny, preto by sme ich mali zaradiť do nášho jedálnička v čo najväčšej miere. Základom stredomorskej diéty je práve zaradenie ovocia a zeleniny do každodennej stravy, vďaka čomu nielen schudnete, ale zlepší sa aj Váš životný štýl. Na rozdiel od iných diét, ktoré sú pre telo často škodlivé, je táto stredomorská diéta veľmi prospešná pre celé telo

 

Ako mi pomôže stredomorská strava pri chudnutí?

Keďže diéta založená na stredomorskej strave nie je obyčajnou, klasickou diétou, pri ktorej sa musíte obmedzovať v množstve prijatého jedla, môžete si slobodne naplánovať kedy a čo budete jesť. Jedinou podmienkou je, aby ste konzumovali čo najviac ovocia a zeleniny. Ak neviete, ako presne začať, môžete sa riadiť prehľadom najdôležitejších fytochemikálií a my Vám k tomu ešte pridáme aj niekoľko užitočných rád, aby ste vedeli, aký vplyv majú na Vaše telo a kde ich môžete nájsť.

 

Karotenoidy

Karotenoidy sa zvyčajne nachádzajú v ovocí a zelenine oranžovej alebo žltej farby a taktiež v tmavozelenej listovej zelenine. Sú dôležité v boji proti voľným radikálom, pretože chránia bunky tela pred poškodením a zničením. Karotenoidy nájdete veľmi ľahko – podľa farby: stačí siahnuť po farebnom ovocí a zelenine. Obsahuje ich kiwi, mango, broskyne, papaya, červený melńn, ale aj brokolica, mrkva, tekvice, špenát, kukurica, rajčiny a paprika.

 

Flavonoidy

Flavonoidy sa nachádzajú vo väčšine ovocia a zeleniny a poznáme niekoľko tisíc druhov týchto látok.  Chránia telo pred infekciami a voľnými radikálmi, blokujú enzýmy, ktoré sa podieľajú sa zvýšení krvného tlaku a zároveň spevňujú cievy a chránia ich pred upchatím. Nájdete ich predovšetkým v ovocí a zelenine bohatej na vitamín C, ako napríklad: jablká, čučoriedky, jahody, kiwi, citróny, grapefruity, pomaranče, brokolica, hrušky, slivky.

 

Kyselina ellagová

Kyselina ellagová zohráva dôležitú úlohu pri boji s cholesterolom, pretože znižuje zlý cholesterol v krvi a zároveň zvyšuje hladinu toho dobrého. Účinkuje aj ako antioxidant a pomáha chrániť pred niektorými druhmi rakoviny. Kyselinu ellagovú nájdete v čučoriedkach, černiciach, malinách, jahodách, ale aj v kiwi, červenom hrozne a v ríbezliach.

 

Zlúčeniny z rodu Allium

Tento druh fytochemikálií prospieva predovšetkým nášmu imunitnému a kardiovaskulárnemu systému. Zlúčeniny sa získavajú z rastlín pri krájaní alebo pretláčaní – nachádzajú sa napríklad v cibuli alebo cesnaku.