Nemáte žiadne položky vo vašom nákupnom košíku.

Vyskúšajte
Vedeli ste, že aj tekvica vám môže zlepšiť zrak?

Vedeli ste, že aj tekvica vám môže zlepšiť zrak?

Počuli ste o zdravom jedle pre oči? Nejde len o šťavnaté mrkvy; americké štúdie objavili látky, ktoré pomáhajú ochraňovať a udržiavať váš zrak.

V poslednom čase sme o zdravej výžive počuli veľa, najmä o takej, ktorá nám pomôže bojovať s následkami sviatočných hostín a koláčov. Ale počuli ste o zdravom jedle pre oči? Nejde len o šťavnaté mrkvy; americké štúdie objavili látky, ktoré pomáhajú ochraňovať a udržiavať váš zrak.

Žltá škvrna – čo to je?

Žltá škvrna je centrálny orgán zraku, ktorý potrebujeme na pozeranie zblízka a tiež na rozoznávanie vzdialených objektov a farieb. Menšie množstvo pigmentu v žltej škvrne znamená vyššie riziko vzniku degenerácií spojených s vekom. Táto porucha je spojená s rastom krvných cievok pod žltou škvrnou, a následne rozptyľuje zrak presakovaním krvi a tekutiny.

Aké sú príznaky makulárnej degenerácie spojenej s vekom?

  1. nejasný alebo rozmazaný zrak, najmä pri čítaní
  2. slepú škvrnu v oblasti centrálneho zraku
  3. postupnú a bolestivú stratu centrálneho zraku
  4. priame línie sa javia ako vlnité

Zelená pre zelené a žlté potraviny

Štúdie ukázali, že ak jete žlté a zelené ovocie a zeleninu, môžete znateľne znížiť riziku objavenia sa makulárnej degenerácie spojenej s vekom, ktorá je spôsobená voľnými radikálmi a je aj hlavnou príčinou nejasného videnia, či dokonca straty zraku. Americká štúdia tiež ukázala, že komplex vitamínov A – B – C v kombinácii so zinkom pomáha spomaliť rozvoj makulárnej degenerácie spojenej s vekom, a vitamíny C a E predchádzajú alebo spomaľujú rozvoj a postup kataraktu.

Intermezzo: Čo potrebujete vedieť o voľných radikáloch a antioxidantoch

Voľné radikály sú ióny, molekuly a atómy, ktoré sú veľmi reaktívne a nestále; rýchlo a nekontrolovateľne reagujú s inými molekulami a ničia bunky a zvyšujú možnosť ochorenia.

Telo ich vyrába stále, a ich množstvo sa zvyšuje následkom mnohých faktorov: znečistené ovzdušie, radiácia, vplyv UV žiarenia, stres, alkohol a fajčenie, starnutie... Antioxidanty chytajú voľné radikály, reagujú s nimi a menia ich na stabilné a menej nebezpečné radikály, ktoré telo vylúči.

Lovci voľných radikálov, luteín a zeaxantín

Luteín and zeaxantín, ktoré sú umiestnené v sietnici (očné tkanivo, na ktorom sa premieta obraz, jeho centom je žltá škvrna) a ako bolo spomenuté, žlté a zelené potraviny spolu s inými antioxidantami chytajú voľné radikály a zlepšujú zrak, predchádzajú rôznym očným chorobám, napríklad kataraktu, a posilňujú celkovú imunitu.

Ľudia, ktorí sa zúčastnili štúdie a jedli najmä štúdie bohaté na luteín a zeaxantín boli takmer o 35 percent menej vystavený makulárnej degenerácii spojenej s vekom. A kde sa luteín a zeaxantín nachádza?

Potraviny bohaté na luteín and zeaxantín

  1. špenát
  2. zimný šalát
  3. semienka horčice
  4. hrášok
  5. brokolica
  6. tekvica a cukina
  7. hlávkový šalát
  8. kukurica
  9. vaječné žĺtka
  10. červená paprika
  11. pomaranče
  12. grepy
  13. broskyne
  14. kivi
  15. mango

Tieto a iné živiny príťažlivej zelenej alebo žltej farby zvyšujú množstvo pigmentu v žltej škvrne a znižujú riziko zhoršovania zraku spojené s vekom.

Ako a koľko

Aby sme dosiahli najlepší efekt, zelenina z vyššie uvedeného zoznamu by sa mala jesť jemne uvarená a nie úplne surová, pretože varenie “zjemňuje” bunky a uľahčuje vášmu telu užitočný luteín a zeaxantín absorbovať. Na druhej strane, zelenina nesmie vrieť; inak zničíte všetky látky užitočné pre vaše telo.

Podľa platných neoficiálnych smerníc, mali by ste zjesť dve až štyri porcie potravín zo zoznamu hore za deň, aj keď oficiálne odporúčanie expertov ešte stále neexistuje. Akokoľvek, vitamíny a minerálne látky z ovocia a zeleniny sú pre vaše telo blahodarne. Môžete tiež užívať doplnky výživy.

Prirodzené slnečné okuliare

Predpokladá sa, že luteín a zeaxantín fungujú tiež ako prirodzená ochrana pred škodlivými slnečnými lúčmi, pretože vraj filtrujú nebezpečné modré žiarenie a bránia mu zasiahnuť a poškodiť zadné časti sietnice v oku. Okrem toho, nezabúdajte nosiť aj kvalitné slnečné okuliare – v lete, ale aj v zime!