V nákupnom košíku nie sú žiadne položky

Vyskúšajte

Tipy a triky ako sa stať ranným vtáčaťom

Ako sa ráno prebúdzate? Odkladáte budík toľkokrát, koľko sa len dá, kým sa napokon doslova vyvlečiete z postele? Ruku na srdce, každý z nás by ráno chcel spať ešte o trošku dlhšie! Ranné vstávanie je v podstate utrpenie, ak sa nemáte na čo tešiť. Každý z nás má v sebe niečo, čo reguluje, či sme ospalí alebo nie – rovnako ako aj ostatné biologické funkcie. Vstávanie spolu so slnkom, resp. skoršie ranné prebúdzanie prináša so sebou výrazné výhody, napríklad menej stresu počas dňa, viac voľného času a lepšiu produktivitu. Je však takmer nemožné stať sa ranným vtáčaťom bez toho, aby sme šli večer skôr spať. Mnohé nočné sovy sa chcú „prerobiť“ na ranných kolegov, no je to veľmi náročné. Tu je niekoľko tipov a trikov, ako si zvyknúť sa skoršie ranné vstávanie, a vyliezať z postele príjemnejšie než kedykoľvek predtým.

Studená ranná sprcha

Dať si ráno studenú sprchu (ak ste zdravý človek) a cítiť, ako nám po tele stekajú ľadové kvapky, je skôr odstrašujúce než upokojujúce. Avšak pravdou je, že to zvýši Vašu srdcovú frekvenciu a rozprúdi krv v celom tele. A to Vám dodá dostatok energie na celý deň.

Čítajte nahlas sebe, svojím deťom alebo partnerovi

Čítanie pred spaním je stará tradícia. Keď sa pozrieme späť do nášho detstva, mnohí z nás si veľmi živo pamätajú, ako im ich blízki, ku ktorým sme sa mohli pritúliť, čítali pútavé, obľúbené príbehy.

A nie je to ani tak príbeh, ktorý si pamätáme, ale pocit lásky a bezpečnosti, ktorý sme pritom mali. Niektorí ľudia ani dnes nemôžu zaspať bez pár stránok dobrej knihy, kým pre iných zostalo čítanie pred spaním len spomienkou na detstvo. Môžete skúsiť nahlas čítať svojej polovičke. Je to príjemná, romantická aktivita, čosi intímne, čo môžete zdieľať s tým, kto Vám je najbližší. Páry sa neustále snažia skúšať nové veci, aby zlepšili svoj vzťah, a práve knihy (nielen tie, ktoré čítate sami pre seba), sa teraz môžu stať témou Vašich rozhovorov. Čítanie pred spaním Vás môže výrazne uvoľniť. Príbehy zas dávajú Vašej mysli možnosť ocitnúť sa na chvíľu niekde inde. Znamená to, že môžete zanechať svoje vlastné problémy, a následne aj ľahšie zaspať.

Dať si cez deň šlofíka alebo nie? To je otázka...

Ak spíte počas dňa dlhšiu dobu, rozhodne sa Vám bude horšie zaspávať večer. Ak ste mimoriadne unavený, najmä zo stresu v práci, skúste si radšej zacvičiť, aby ste sa vyhli tomu, že tvrdo zaspíte hneď, ako prídete domov.

Svieža myseľ má rada prechádzky

Prechádzka prináša neuveriteľné výhody – pre Vaše srdce aj náladu. Charles Darwin, Friedrich Nietzsche a dokonca aj Aristoteles: zoznam múdrych ľudí, ktorí milovali prechádzky, je veľmi dlhý. Prečo? Pretože prechádzky pomáhajú mozgu byť kreatívnejším a večer sa zas upokojiť a ľahšie zaspať. Budete prekvapený, čo pre Vás môže urobiť jednoduchá prechádzka. Nedávna štúdia zistila, že ľudia, ktorí chodievajú na prechádzky, dokonca aj krátke, majú oveľa pokojnejší spánok než tí, ktorí sa vôbec nehýbu.

Umiestnite budík mimo svojho dosahu a nastavte si príjemnú hudbu

Položte svoj budík na opačnú stranu spálne, aby ste boli donútený vstať a ísť ho vypnúť. A keďže nikto z nás nemá rád poplašný zvuk hlučného budíka, vyberte si melódiu, ktorá Vám je príjemná. Možno niečo upokojujúce, alebo Vašu obľúbenú pesničku. Ráno tak bude pre Vás oveľa menej stresujúce.

Každý deň si usteľte posteľ

Neustlaná posteľ vysiela signál, že je niečo nedokončené. Je to akoby forma neporiadku, pripomínajúca Vám ďalšie ťažkosti a nepríjemnosti života. Ak využívate svoju spálňu iba na spanie, mali by ste si každý deň ustlať posteľ. Nedávny prieskum ukázal, že ľudia, ktorí si upravili posteľ, majú o 20% vyššiu pravdepodobnosť dobrého nočného spánku ako tí, ktorí si večer líhajú do neporiadku. Ustlaná posteľ teda môže byť presne to, čo potrebujete, aby ste si večer ľahli so skutočným pocitom relaxu, a následne sa každé ráno prebudili svieži.

Doprajte si ráno dostatok času

Ak sa na niečo počas dopoludnia tešíte, vyskočíte ráno z postele oveľa nadšenejšie. Dať si raňajky, šálku kávy, alebo nebodaj sprchu, sa Vám môže zdať nemožné, no mali by ste si na to zvyknúť. Tešte sa na to už v momente, keď vystrčíte nohu z postele! Budete sa cítiť úžasne, pretože pri odchádzaní z domu budete vedieť, že ste už pre seba stihli urobiť niečo dobré, a vďaka tomu budete počas dňa výkonnejší.

Vybehnúť ráno z postele rovno ku dverám a trieliť do práce či za inými povinnosťami rozhodne nie je spôsob, ako sa stať ranným vtáčaťom. Vstúpte do nového dňa pomaly a doprajte si vzácny čas na to, aby ste si sadli, v pokoji vypili kávu, zjedli raňajky, niečo si prečítali alebo si pozreli si ranné správy. Robte hocičo, čo Vám umožní spomaliť a vedome začať nový deň, namiesto toho, aby ste nevedeli, kde Vám hlava stojí. S týmito tipmi a trikmi sa Vám určite podarí zmeniť sa na ranné vtáča.